Tartışmalarıyla, Övgüleriyle Türkiye'deki Heykeller...

Gezip gördüğünüz yerleri bizimle paylaşmak veya kendi memleketinizi bize tanıtmak mı isityorsunuz?? Daha ne duruyorsunuz.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
ARENA
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Mesajlar: 827
Kayıt: 19 May 2018 [ 23:12 ]

Tartışmalarıyla, Övgüleriyle Türkiye'deki Heykeller...

Mesaj gönderen ARENA »

Bence çok güzel bi araştırma;
Resimlerin bazılarını koyamadım...


[/img]LİNKİ GÖREBİLMEK İÇİN LÜTFEN KAYIT OL VEYA GİRİŞ YAP!

Anadolu'nun dört bir yanında, her biri farklı anlamlarla yüklü heykeller ve anıtlar, kimi zaman, ''benzemiş, benzememiş'', ''amacına uygun olmuş, olmamış'' tartışmalarına, tepkilere yolaçtı.

Bazı heykeller, halkın ortak görüşünü yansıttığı için alkışlandı, bazıları, görüş ayrılıklarına neden oldu. Anadolu'da, tarihin eski dönemlerinden bu yana yapımına önem verilen heykeller, günümüzde de bu değerini koruyor.

Tarih boyunca, özellikle mücadelenin ve kahramanlıkların dile getirilmesinde araç olarak kullanılan heykeller, geçmişin günümüze kadar taşınmasını da sağlıyor. Tarihi değerleri, kültürü yansıttığı için halkın büyük önem verdiği ve en ince detayına kadar incelediği heykeller ve anıtlar, bu nedenle yer yer önemli tartışmalara da yolaçıyor.

Tartışmaların büyümesi üzerine, yerinden kaldırılan, ya da yenisi yapılan heykeller olduğu gibi, heykeltıraşların üzerinde rötuşlar yaparak, ''istenilen'' şekle getirdikleri heykeller de bulunuyor.

Tüm tartışmalara ve görüş ayrılıklarına rağmen, heykeller ve anıtlar, Anadolu'nun farklı sesi olmaya devam ediyor.

- ''KRAL ATTALOS SAPIK MIYDI?'' TARTIŞMASI-

[/img]http::]LİNKİ GÖREBİLMEK İÇİN LÜTFEN KAYIT OL VEYA GİRİŞ YAP![/img]

Antalya'da, şehrin fatihi Anadolu Selçuklu Sultanı Gıyaseddin Keyhüsrev'e ait heykel, önce Keyhüsrev'in, üzerinde bulunduğu atın normal boyutundan küçük oluşuyla tartışma konusu oldu. Büyükşehir Belediyesince heykelin bulunduğu Meydan Kavşağı'na köprülü kavşak yapılmasına karar verildi. Bu yüzden heykel, Topçular'daki şehir içi otobüs garajına kaldırıldı. Aylardır otobüs garajında bekleyen Keyhüsrev heykelinin son olarak Antalya'nın Aksu beldesindeki kavşağa dikileceği açıklandı. -

''TÜRK ASKERİ BÖYLE YÜRÜMEZ''-

Resim

Yine Antalya'daki Şehitler Anıtı da, asker figürleri nedeniyle tartışma konusu olmuştu. 1998 yılında yaptırılan anıttaki figürlerde, askerlerin sağ ayak ve kollarının, aynı anda havada görünmesi nedeniyle ''Türk askeri böyle yürümez'' tartışması ortaya çıkmıştı. Belediye yetkilileri o dönemde heykelin gerekirse düzeltilebileceğini açıklamıştı, ancak heykeltıraş Çağlıcan yürüyüşü bozuk askerlerle, ''Askerleri provoke eden kişileri'' tasvir ettiğini ileri sürmüştü.

-''NOEL BABA BÖYLE MİYDİ?''-

Resim

Demre'de 2000 yılında Rusya tarafından gönderilen bronz Noel Baba heykeli, ''Noel Baba'nın, dünyaca tanınan görüntüsüyle uyuşmadığı'' gerekçesiyle, Demre Belediye Başkanı Süleyman Topçu tarafından müzeye kaldırılmıştı.

Bu girişim, Türkiye ile Rusya arasında diplomatik krize neden olurken, Rus heykeltıraş Grigoriy Pototosky, Türkiye'ye bağışladığı heykelin kilise girişinden kaldırılmasını anlamsız bulduğunu belirtmiş, olay Rus gazetelerine, ''Türkler Aziz Nikolaus'u Santa Klaus ile değiştirdiler'' şeklinde yansımıştı.

Rusya'daki çok sayıda sanatçı da ortaklaşa yazdıkları bir mektubu Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'e göndererek, heykelin yerine konulmasını istemişlerdi.

Resim

EJDERHAYA BENZETİLEN SERAMİK HEYKEL-

Resim

Çanakkale'de, üretilen seramiklerin tanıtımı için yaptırılan at başlı testi, 5 metre uzunluğu ile Türkiye'nin en büyük seramik heykeli olma özelliğini taşıyor.

Çanakkale Seramik Fabrikaları Trim ve Dekor Fabrikaları Üretim Müdürü ve seramik sanatçısı Erol Sazcı, at başlı seramik heykelin, Çanakkale Savaşları'nda kullanılan ve daha sonra Cumhuriyet Meydanı'na yerleştirilen tarihi topun karşısına özellikle yerleştirildiğini söyledi. Sazcı, ''Bu heykel, ilk yaptığımda çok eleştirilmişti.

Ejderhaya benzetenler olmuştu. Ancak, zamanla gördüm ki, hedefimize ulaştık. Bu heykel kentimizin bir simgesi haline geldi. İnsanlar artık yalnızca Çanakkale'nin tarihiyle değil, kültürel değerleriyle de ilgilenmeye başladı'' dedi.

-SAMSUN'DAKİ ''İLK ADIM VE ATATÜRK'' ANITI-

Resim

Atatürk'ün 19 Mayıs 1919'da Anadolu'ya ayak basışını simgelemek için yaptırılan ''İlkadım ve Atatürk Anıtı''ndaki gençlerin heykelleri bir zamanlar ''muzır'' olarak gündeme gelmişti. Heykeltıraş Hakkı Atamalı'ya Atatürk'ün doğumunun 100. yılında yaptırılan ve 15 Mayıs 1982 tarihinde açılan Atatürk'ün Samsun'a çıkışını simgeleyen heykel, ''Kurtuluş Savaşı'nın Samsun'a ayak bastığı yerden'' başladığını ifade ediyor.

Anıtta yer alan söz konusu erkek ve genç kız heykelleri 20 Kasım 1982'de Samsun'u ziyaret eden Devlet Başkanı Orgeneral Kenan Evren'in talimatıyla, çıplak oldukları gerekçesiyle kaldırılmıştı. Bunun üzerine konu kamuoyuna ''muzır heykeller'' olarak yansımış ve uzun yıllar tartışma konusu olmuştu. ''Özgürlük ve barışı'' simgeleyen heykeller, aradan geçen 18 yıldan geçtikten sonra, Kültür Bakanlığı'nın talimatıyla 13 Mayıs 2000'de tekrar eski yerine yerleştirilmişti.

''YÖRÜK ALİ EFE'NİN BIYIKLARI NEREDE?''

Resim

Milli Mücadele yıllarında Yunanlıların Aydın'ı işgaliyle birlikte ''biz yürüyelim, millet arkamızdan gelir'' sözü ile kahramanlık destanını başlatan ve adını türkülere yazdıran ''Üç Gözler'' anıtı ile ölümsüzleşen Yörük Ali Efe, Aydın'da 'efelerin efesi' unvanı ile anıtlarda yaşatılıyor.


Kahramanlık türkülerine konu olan Yörük Ali Efe, Kurtuluş Savaşı'nda gösterdiği yararlılıklarından dolayı TBMM tarafından İstiklal Madalyası ile ödüllendirilen ilk kahramanlardan oldu.

Aydın'da 7 Eylül 1997 yılında heykeli dikilen Yörük Ali Efe'nin bıyıksız olması halkın tepkisine neden oldu ve kentte, ''bıyıksız efe'' tartışması başladı.

Bunun üzerine yerinden kaldırılan Yörük Ali Efe'nin heykeli, bıyıklı olarak bir yıl sonra yeniden yerine konuldu.

Resim

KARAMAN'DAKİ KOYUN HEYKELİ-

Resim

Karaman'da ''Karamanlıları alay konusu yaptığı'' gerekçesiyle yerinden kaldırılan 2 koyun heykeli, yeniden yerine dikilecek. Belediye Başkanı Ali Kantürk, Karaman koyununun ününün ülke sınırlarını aştığını belirterek, ismi Karamanla bütünleşen bu koyunun kentin önemli değerlerinden biri olduğunu vurguladı. Kantürk, ''Vatandaşların talepleri oldu ancak, biz heykelleri bulamıyorduk. Sonunda Park Bahçe Müdürlüğümüzde bulduk. Heykelleri yeniden dikeceğiz'' dedi.

''HEYKEL, BELEDİYE BAŞKANINA BENZİYOR'' TARTIŞMASI

Resim

İzmir'in Torbalı ilçesindeki kadın ve erkek figürlerinden oluşan heykeller tartışmaya neden olmuştu. Erkek figürünün, ilçe Belediye Başkanı İsmail Uygur'a benzediği iddia edilince, yaşanan tartışmalar üzerine bu figür, belediye meclis kararıyla kaldırıldı. Heykelin yüz bölümünün belediye başkanına benzeyen kısımlarının değiştirileceği belirtildi. Heykelin yüzünün benzetileceği model bulanamaması nedeniyle, heykel belediyenin deposunda bekletiliyor.

DAVA KONUSU OLAN ANIT

Resim

Diyarbakır'daki Sur Belediyesi, İnönü Caddesi'nde 2004 yılında Mardin'in Kızıltepe ilçesinde babasıyla birlikte öldürülen 12 yaşındaki Uğur Kaymaz adına bir anıt yaptırdı.

Anıtı yaptıran Sur Belediye Başkanı Abdullah Demirbaş hakkında, ''Belediyeyi zarara uğratmak ve görevi kötüye kullanmak'' suçundan dava açıldı.

Demirbaş, ilk duruşmada beraat etti.

-ELİNDE BALTA MI OLMALI, SİLAH MI?-

Resim

Kurtuluş Savaşı'nın kahramanlarından Nene Hatun'un Erzurum'da, Tebrizkapı semtindeki heykeli, kentin simgesi haline gelen heykeller arasında.

Osmanlı-Rus Savaşı'nda, halkı toplayarak, tabyalarda zor durumda kalan Türk askerinin yardımına koşan ve Rus ordusunun bozguna uğramasında büyük katkısı bulunan Nene Hatun'un heykeli kentle bütünleşmiş durumda.

Yapıldığı dönemde, heykelin konumu ve heykelde, Nene Hatun'un elinde silah bulunması, tartışmalara neden olmuştu.

''Nenehatun'un elinde balta mı olmalı, silah mı'' tartışmaları üzerine, Nenehatun'un elindeki silah figürü kaldırılmış, yerine balta figürü yerleştirilmiş, heykelin konumu da değiştirilmişti.

-ESKİŞEHİR'İN TARTIŞMALI HEYKELLERİ-

Resim

Eskişehir Büyükşehir Belediyesince 3 yıl önce babalar gününde Yenikent Mahallesi'ndeki bir parka yerleştirilen ''Babalarımıza Saygı Anıtı'', iki kez tahrip dildi.

Bunun üzerine anıt, bir süre sonra yerinden kaldırıldı. Kızılcıklı Mahmut Pehlivan ve İsmet İnönü caddelerine yapılan fıskiyeli havuzların içine yerleştirilen kadın heykelleri ise özellikle bazı siyasi parti ve sivil toplum örgütü temsilcilerince, ''kenti temsil etmediği ve müstehcen bulunduğu'' gerekçesiyle eleştirilmişti.

KARACAOĞLAN'IN SAZI-

Düziçi ilçesindeki Karacaoğlan heykeli 2003 yılında Belediye Başkanı Abdulmuttalip Öner tarafından ÇÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim Görevlisi Selma Tahbeler'e yaptırıldı. İlçenin girişindeki heykelde, Karacaoğlan'ın elinde bulunan saz, bir süre önce parçalanmıştı. Saz, yeniden yapılarak yerine konulmuştu.

-''HEYKEL Mİ, BETON YIĞINI MI?'' TARTIŞMASI -

Resim

Resim

Van'da kentin sosyal ve kültürel yapısını yansıtmak amacıyla Van Belediyesi tarafından İpekyolu üzerine yapılan Van Kedisi, Erciş yolu üzerine yapılan Halime Hatun heykeli ile Gevaş Belediyesince ilçe girişine yapılan Van Gölü canavarı heykeli estetik ve teknik açıdan bir çok kesimin eleştirisiyle karşılaşıyor.



Yüzüncü Yıl Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Handan Tunç, bu heykellerle ilgili olarak, heykeli oluşturan parçaların uyumu, dengesi, ritmi ve dinamizmi estetik bir algı yaratabileceğini oysa Van'daki heykellerin bunaltıcı ezici psikoloji yaratarak devasa bir beyaz beton yığını izlenimi verdiğini öne sürdü.

Resim

TANITIM VE REKLAM ÖĞESİ HALİNE GELEN HEYKELLER

Anadolu'nun dört bir yanında, her biri farklı anlamlarla yüklü olan, geçmişi geleceğe taşıyan heykeller, aynı zamanda, bulundukları yörenin tarihinin, kültürünün, sosyal yaşamının ve ekonomik kaynaklarının tanıtımı için de önemli bir unsur haline geldi. Anadolu'da, tarihin eski dönemlerinden bu yana yapımına önem verilen heykeller, günümüzde de bu değerini koruyor. Tarih boyunca, özellikle mücadelenin ve kahramanlıkların dile getirilmesinde araç olarak kullanılan heykeller, artık birer tanıtım ve reklam amacı ile de yapılıyor.

-''ORDULAR, İLK HEDEFİNİZ AKDENİZDİR''-

İzmir'de, Cumhuriyet Meydanı'nda yer alan ve önünde törenlerin düzenlendiği Atatürk Anıtı, Atatürk'ü ata binmiş ve denizi işaret ederken gösteriyor. Anıt, Atatürk'ün, ''Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz'dir, ileri'' sözlerini, görenlerin akıllarına kazıyor. 1932 yılında Pietro Canonica tarafından yapılan anıtın taban projesi mimar Asım Kömürcü'nün eseri. Atatürk'ü üniformalı ve tüm heybetiyle tasvir eden anıt, Atatürk'ün, orduları Akdeniz'e yönlendirdiği günü canlandırıyor. Anıt kaidesinin ön yüzündeki kabartma resimlerde yer alan elinde bayrak tutan kadın, çocuk ve askerler, Kurtuluş Savaşı'na katılışı ifade ediyor.

-HASAN TAHSİN'DEN İLK KURŞUN-

İzmir'de tarihi saat kulesinin de yer aldığı Konak Meydanı'ndaki ''İlk Kurşun'' anıtı, gazeteci Hasan Tahsin'in, Yunan ordusuna sıktığı ilk kurşunu canlandırıyor. Türk direnişinin işgalcilere karşı sembolü niteliğinde olan Hasan Tahsin ve İlk Kurşun Anıtı, kentin en kalabalık meydanında, tarihin silinmez izlerini İzmirlilere hatırlatıyor. Hasan Tahsin, Milli Mücadele'nin başlangıcında sembolik bir anlamı olan ''ilk kurşunu'' Konak Meydanı'nda ilerleyen Yunanlılara 15 Mayıs 1919'da atmış, aynı yerde şehit edilmişti.

-ATATÜRK'ÜN ANNESİ, İZMİR'İN BAĞRINDA-

İzmir'in Karşıyaka ilçesinde Zübeyde Hanım Caddesi'nde Ferik Osman Paşa Camisin'in avlusunda bulunan, Atatürk'ün annesi Zübeyde Hanım'ın anıt mezarı ve üzerinde Zübeyde Hanım'ın büstünün yer aldığı taş kaide, İzmir Belediyesi tarafından 1940 yılında yaptırıldı. Anıt mezar, Zübeyde Hanım'ın kişiliğinde Türk kadınının gücünü, iradesini ve sadeliğini yansıtıyor.

-GERİCİLİĞİN KARŞISINDAKİ KAHRAMAN KUBİLAY-

Cumhuriyet tarihine ''Menemen Olayı'' olarak geçen ve ilçedeki gericilerin ayaklanmasında şehit edilen Asteğmen Mustafa Fehmi Kubilay'ın anıtı, Menemen'e hakim olan Yıldıztepe'de bulunuyor. Üç basamakla çıkılan dört köşeli ana kaide üzerinde piramidal bir kütle halindeki anıtın bir yüzünde Kubilay Olayı'nın anlatıldığı mermer kaide üzerinde, elinde mızrak tutan bir genç heykeli bulunuyor. Bu anıtın yapılması için açılan yarışmayı Heykeltraş Ratip Aşir Acudoğlu kazanmış ve anıt 1932 yılında tamamlanmıştır. Anıt, gericiliğin karşısında kahramanca duran ve bu uğurda şehit olan genç Kubilay'ı akıllara kazmıştı.

-TÜRKİYE'NİN EN UZUN ANITI-

Iğdır'daki Soykırım Anıtı, Türkiye'nin, yerden en yüksek anıtı olma özelliğini koruyor. Iğdır İli ve İlçelerini Kalkındırma Vakfı tarafından kent merkezinin doğu girişinde, Nahçıvan, İran ve Ermenistan'dan gelen yolların kesiştiği kavşakta üçgen biçimli 1.3 hektarlık alan üzerine kurulan Soykırım Anıtı'nın yerden yüksekliği 43.50 metre. Ermenilerin bölgede yaptığı soykırımı simgeleyen anıtın alt kısmı müze olarak kullanılıyor. Anıtın diğer bir özelliği ise Selçuklu mimarisini yansıtyor olması.

-MİLLİ MÜCADELENİN SİMGESİ-

Adana'da, Atatürk Parkı'ndaki ''Atatürk Anıtı'', heykeltıraş Ali Hadi Bara tarafından 1935'te yapıldı. Yüksek bir mermer kaide üzerinde, Atatürk'ün, üniformalı ve elinde kılıcı ile tasvir edildiği heykelin çevresinde, Adana'nın milli mücadeledeki durumunu tanımlayan ve Kurtuluş Savaşı dönemindeki Adana'yı yansıtan küçük heykel grupları sıralanıyor. Bu heykel gruplarından birisinde Adana'nın kurtuluşu sırasında nişanlısı şehit düşen bir kızın er olarak savaşa katılması yansıtılırken, bir başka grupta ise Türk ordusunun Adana'ya girişinde, bir genç kız bayrağı öperken tasvir ediliyor.

-ESKİŞEHİR'DEKİ HEYKELLER-

Çevre düzenlemeleri kapsamında fıskiyeli havuzlarla süslenen heykeller ve köprü başlarına konuşlandırılan hayvan ve insan figürlerinin yanı sıra Adalar mevkisine Porsuk Çayı'nın kirletilmesine dikkati çekmek için bir kovadan balık tutan yaşlı kişi, İkieylül Caddesi'ndeki bir banka yerleştirilen ve üzerinde ''öyümüze dönelim artık'' yazılı heykel ile nikah dairesinin önündeki alana, anneler gününde dikilen, kucağında çocuk bulunan kadın heykeli vatandaşların ilgisini çekiyor.

-HALK OZANI DADALOĞLU-

Halk ozanı Dadaloğlu'nun heykeli, merkez Yüreğir ilçesi Mustafa Kemal Paşa Bulvarı ile Kozan Caddesi'nin kesiştiği kavşakta, Adana Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırıldı. Toros Dağları'nda dolaşan göçebe Türkmen aşiretlerinin Avşar boyundan, büyük bir halk şairi olan Dadaloğlu, Erzin, Payas, Adana ve Kozan çevrelerinde bir elinde sazı, bir elinde tüfeğiyle tepeden tepeye koşarak, aşiret erlerini savaşa teşvik edip Osmanlıya hıncını haykırıyor.

-TÜRK JAPON DOSTLUĞUNUN SİMGESİ-

Mersin'de, Japonya'dan dönerken batan Ertuğrul Fırkateyni'nde şehit olanların anısına Atatürk Parkı'nda yaptırılan ''Refah Şehitleri Anıtı'', Türk-Japon dostluğunu simgeliyor. Japonya'nın Kushimoto açıklarında, 1890 yılında batmasıyla 587 Türk denizcinin şehit olduğu Ertuğrul Fırkateyni'nden kurtulan 69 Türk denizcinin Kushimoto halkı tarafından konuk edilmesiyle başlayan süreçte, Türk Denizciler anısına Oshima Adası'nda 3 Haziran 1937'de dikilen anıtın bir benzeri, 23 Haziran 1972'de Mersin'de yapıldı. Anıtla başlayan dostluk, 1991 tarihinde Mersin ve Kushimoto arasında imzalanan kardeş şehir protokolüyle sürdürüldü.

-ANIT VE HEYKELLER KENTİ TARSUS-

Resim

Adana Caddesi üzerindeki ''Cezeryeci Kız Heykeli'' ''kuvvet macunu'' olarak bilinen ve Tarsus'ta imal edilen, ''afrodizyak etkili'' cezeryeyi temsil ediyor. Cezerye için her yıl Eshab-ı Kehf ziyaretinde Hıdrellez Şenlikleri kapsamında en iyi cezerye imalatçısı yarışmaları da düzenleniyor.

Efsanede, ''yılanların padişahı'' olarak geçen Şahmeran'ın heykeli, 1985 yılında Tarsus Belediyesi tarafından yaptırıldı.

Önce Hükümet Konağı karşısına, daha sonra da Şahmeran Hamamı meydanına yerleştirilen heykel, son olarak 2 yıl önce Alimenteşoğlu Caddesi kavşağına konuldu.




Bölgeye özgü önemli ürünlerden ''Tarsus Beyaz Üzümü''nün heykeli de Mersin Caddesi ile Rasim Dokur Bulvarı'nın kesiştiği kavşağa, yaklaşık 9 yıl önce yerleştirildi.





Tarsus beyazı için 1960'lı yıllardan bu yana kentte ''Üzüm Bayramı'' düzenleniyor.

Adana Caddesi'nde, Jüstinyen Köprüsü yanına yerleştirilen ''Çatalburun Av Köpeği Heykeli'', kuvvetli koku alma duyusu olan Tarsus'a özgü bir türü temsil ediyor. Bu köpeklerden bazıları, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından, K-9 köpeklerinin yerine kullanılmak için eğitiliyor.

-ANTAKYA'DA TCYHE HEYKELİ-

Resim

Antakya'da, Selçuklu mimarisinden esinlenerek, 2002 yılında heykel sanatçısı Abdullah Özalp'a yaptırılan ''Tcyhe Heykeli'', milattan önce 300 yılını simgeliyor.

Heykel, kent talihinin koruyucusu, şans, bolluk, bereket ve refahın simgesi kabul ediliyor.

Heykeldeki kadının başındaki taç, Antakya surlarını, elindeki buğday başağı, Amik Ovası'nın bolluk ve bereketini, yaslandığı kaya, Habib-i Neccar Dağı'nı, ayağının altındaki çocuk figürü ise o dönemlerde ismi Orontes olan Asi Nehri'ni ifade ediyor.

RAHİME HATUN VE KARACAOĞLAN'IN HEYKELLERİ-

Osmaniye Valililiği bahçesindeki, kurtuluş savaşı sırasında örnek mücadele sergileyen Rahime Hatun'un heykeli, 2000 yılında Vali Ümit Karahan'ın girişimiyle Çukurova Üniversitesi Osmaniye Meslek Yüksekokulu öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Nejdet Sakarya tarafından yapıldı.

Düziçi ilçesindeki Karacaoğlan Heykeli ise 2003 yılında Belediye Başkanı Abdulmuttalip Öner tarafından ÇÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim Görevlisi Selma Tahbeler'e yaptırıldı. İlçenin girişinde bulunan heykeldeki Karacaoğlan'ın elinde bulunan saz, bir süre önce parçalanmıştı. Saz, yeniden yapılarak yerine konulmuştu.

-KANGAL'DA KANGAL KÖPEĞİ HEYKELİ-

Resim

Dünyaca ünlü Kangal köpeklerinin anavatanı olan Sivas'ın Kangal ilçesinin girişine dikilen büyük boyuttaki ''Kangal Köpeği'' heykeli, yol güzergahından geçenlerin dikkatini çekiyor.

Kangal köpeklerinin korunması ve tanıtılması amacıyla düzenlenen Kangal Köpeği Festivali etkinliklerinde Sivas-Malatya kara yolundaki kavşağa yerleştirilen heykel, belediye vatandaş iş birliğiyle yaptırıldı. Heykel, yol güzergahından geçen ve özellikle Kangal köpeği meraklısı olan vatandaşların dikkatini çekiyor.

Yolculuk sırasında heykeli görerek otomobilini durduran çok sayıda vatandaş heykelin önünde fotoğraf çektiriyor.

-''HATO İLE REMO''NUN HEYKELİ-

Mardin'in Derik ilçesinde, vatandaşlar tarafından sevilen ve adeta ilçenin simgesi haline gelen akli dengesi bozuk Hatip ve Ramazan Temel adlı kardeşler için 2003 yılında, vatandaşların yoğun isteği üzerine Derik belediyesi, iki kardeşin heykelini yaptırdı. İlçe merkezinde yaptırılan ''Hato ve Remo'' heykeli, yerli ve yabancı turistler tarafından yoğun ilgi görüyor.

-HALK BENİMSEYİNCE... -

Batman'da, çıplak ayakla dolaşan ve soyadı bilinmeyen Abdulkerim'in ölümü, onu benimseyenleri adeta yasa boğdu. Akli dengesinin bozuk olduğu belirtilen Abdulkerim'in ölümünden 9 yıl sonra, onu unutmayan ve kendisine kardeş anlamına gelen ''Brako'' lakabıyla hitap eden vatandaşların talebi üzerine, Batman Belediyesi meclis kararıyla Abdulkerim için anıt yaptırma kararı aldı. Belediye, 2004 yılında Sağlık Mahallesi'ndeki Sanat Sokağı girişine Abdulkerim'in anıtını yaptırdı.

-BURSA İLE BÜTÜNLEŞEN, HACİVAT İLE KARAGÖZ-

Resim

Anadolu'da, ilk kez 14. yüzyılda Şeyh Küşteri tarafından gölge oyunu olarak hayat verilen ve zaman içinde klasikleşen ''Karagöz ve Hacivat'' adına, yaşadıklarına inanılan Bursa'da yaptırılan anıt, kente gelen turistler ve özellikle çocuklardan büyük ilgi görüyor.

Rivayete göre, Sultan Orhan döneminde, Bursa'daki bir cami inşaatında çalışan demirci ustası Kambur Bali Çelebi (Karagöz) ile duvarcı ustası Halil Hacı İvaz (Hacivat) arasında geçen nükteli konuşmaları dinlemek isteyen işçiler, işi gücü bırakıp onların etrafında toplanır. İşçilerin bu davranışı yüzünden, inşaat yavaş ilerler. Bu durumu öğrenen padişah, her ikisini de idam ettirir.

-OSMANGAZİ, HEYKELİYLE BURSALILARI SELAMLIYOR-

Resim

Osmanlı İmparatorluğu'na başkentlik yapan Bursa, şanlı geçmişinin izlerini kentin çeşitli noktalarında yaşatıyor. Osmanlı Devleti'nin kurucusu olan ve türbesi Bursa'da bulunan Osmangazi adına yaptırılan heykel de kentte geçmişteki görkemin en önemli sembollerinden biri oldu. Kent merkezindeki Şehreküstü Meydanı'nda yaptırılan, sağ elinde ''Adil ol'' yazısının yer aldığı bir kitap bulunan Osman Gazi'nin heykeli, sol elinin baş parmağıyla ileriyi göstererek, her gün meydandan geçen binlerce Bursalı'yı selamlıyor.

-KÜTAHYA'NIN SİMGESİ: ÇİNİLİ VAZO-

Resim

Çini ve porselen üretim merkezi olan Kütahya'da, 1970'li yıllarda dönemin belediye başkanı Abdurrahman Kara tarafından Zafer Meydanı'na yaptırılan ''Çinili Vazo'', kentin simgesi haline geldi. Başta belediye olmak üzere bazı kurum ve kuruluşlar da simgesini bu figür üzerinden kurgularken, Kütahya kartpostalları ve kentin tanıtım filmleri ile belgesellerinde, hep ''Çinili Vazo'' kullanıldı. Kente gelen ziyaretçilerin ilk olarak uğradığı ve kent hatırası olarak fotoğraf çektirdiği yer ise yine ''Çinili Vazo'' oldu. Yaz aylarında etrafı çiçeklerle çevrili olan dev vazo, soğuktan zarar görmemesi amacıyla kış aylarında bir kılıfla örtülüyor.

-SEVGİNİN İFADESİ...-

Yozgat'ın Darıca köyünde, 61 yaşındaki Nadide Başpınar, bahçesine geçen yıl diktirdiği, 9 yıl önce hayatını kaybeden kocasının heykelini her gün ziyaret ediyor. Başpınar, oğlunun yaptığı, tarla dönüşü omzunda kürek, ağzında düşürmediği sigarası, başında kasketi ile kocasının heykelini her gün bıkmadan, ziyaret edip, dertleşiyor.

Anadolu'nun dört bir yanında, her biri farklı anlamlarla yüklü olan, geçmişi geleceğe taşıyan heykeller, aynı zamanda,bulundukları yörenin tarihinin, kültürünün, sosyal yaşamının ve ekonomik kaynaklarının tanıtımı için de önemli unsur haline geldi. Anadolu'da, tarihin eski dönemlerinden bu yana yapımına önem verilen heykeller, günümüzde de bu değerini koruyor. Tarih boyunca, özellikle mücadelenin ve kahramanlıkların dile getirilmesinde araç olarak kullanılan heykeller, artık birer tanıtım ve reklam amacı ile de yapılıyor.

-ZONGULDAK'IN SİYAH İNCİSİ-

LİNKİ GÖREBİLMEK İÇİN LÜTFEN KAYIT OL VEYA GİRİŞ YAP!

Zonguldak'ta 1986 yılında Prof. Dr. Tankut Öktem tarafından yapılan ve kent merkezine yerleştirilen Madenci Anıtı, havzadaki kömür üretimini yansıtan eserlerin başında yer alıyor.

Ocak içinden fenerle çıkan madenci ile üretim yapan işçilerin tasvir edildiği anıt, kömür üretiminin öykülenmesinin yanı sıra birçok sosyal eylem, miting alanı ve gösterilerin de önünde gerçekleştirildiği mekan olma özelliğini taşıyor.



Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından 2003'de açılan ''Maden Şehitleri Anıt Parkı'' da, havzada 1875-2003 yıllar arasında taş kömürü üretimi sırasında yaşamını yitiren yaklaşık 4 bin madencinin isimlerinin yaşatılması açısından önem arz ediyor.

-DEVREK'TE DEV BASTON-

Zonguldak'ın bastonculuğu ile ünlü Devrek ilçesinde, baston ustası Raşit Korum ve 6 yardımcısı tarafından 1996'da çam ağacından, 7 metre 52,5 santimetre uzunluğunda ve 9 santimetre genişliğinde yapılan dev baston, bölgenin en önemli heykelleri arasında. Kobra yılanı figürlerinin yanı sıra sap kısmına Türk Bayrağı ile Atatürk portresinin kabartma olarak işlendiği baston, ''sanat ve kültür içermeyen baston kadar bastonsuz bir kültürün de yaşayamayacağını'' savunan Devrekli ustaların taşıdığı zengin mirasını yansıtan en önemli eserlerin başında geliyor.

-SAFRANBOLU'NUN SİMGELERİ-

Karabük'ün Safranbolu ilçesinde, ilçeye adını veren safran bitkisinin 2005'de yapılan heykeli de turistlerin ilgisini çekiyor. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Türk Sanatı Halı Kilim Ana Sanat Dalı Bölümü'nde öğrenim gören İlker Öztürk ile aynı okulun Güzel Sanatlar Bölümünden mezun olan Ercüment İlhan'ın yaptığı heykel, tarihi konakları ve birçok anıt eseriyle ünlü ilçenin üretim ekonomisini de yansıtması açısından önem arz ediyor. İklim ve toprak yapısı itibariyle sofralık üzüm yetiştiriciliğinin geniş alanlara yayıldığı Safranbolu'da, bağcılığın çok eski tarihlere dayandığını gösteren ve temel kazılardan çıkan taş kabartmalarda belediye önündeki alanda sergileniyor.

-ERDEMLİ'NİN SİMGE HEYKELİ ''LİMON''-

Resim

Erdemli ilçesinde belediye tarafından ilçenin girişine dikilen ''Limon'' heykeli, 1998 yılında dönemin belediye başkanı Ali Şahin tarafından, ilçenin en büyük geçim kaynaklarından dünyaca ünlü ''Lamas Limonu''ndan esinlenerek yaptırıldı. Silifke'nin sembolü ''Keklik Heykeli'' ise belediye tarafından 2000 yılında emekli resim öğretmeni Ahmet Uçar'a yaptırılarak, ilçenin girişinde Göksu Mahallesi Mersin Caddesi'ne yerleştirildi. Heykel, 2005 yılının Şubat ayında güçlü poyraz esintileri sonucu yıkılıp hasar görmesi üzerine, tamir edilip yeniden yerine konuldu.

-MUZUYLA ÜNLÜ ANAMUR-

Resim

İlçenin en önemli geçim kaynağı ''Anamur Muzu''nu temsil eden ''Muzlu Kadın Heykeli'', halkın isteği üzerine 1990 yılında dönemin Belediye Başkanı Adil Cenkcimenoğlu tarafından yaptırıldı. Anamur'un girişindeki kavşağa yerleştirilen heykeli, Kültür Bakanlığı desteğiyle Prof. Dr. Tankut Öktem yaptı. Anamur halkı, heykeldeki muz dalının küçük kaldığı gerekçesiyle, daha büyüğüyle değiştirilmesi gerektiği düşüncesiyle girişimlerde bulunduğu belirtildi.

-HEYKELİ BİLE GÜLDÜRÜYOR-

Resim

Trabzon'un Tonya ilçesinde folklorik kıyafetli kemençe çalan Temel heykeli bulunuyor. Heykeltraş Nil Gültepe tarafından yapılan heykelinin yanına düşünülen Fadime'nin heykeli ise maddi olanaksızlıklar nedeniyle yaptırılamamış. İnek sağarken tasvir edilen Fadime'nin heykeli de sonraki dönemlerde yapılması planlanıyor. Heykelin kaidesinin etrafında ise Temelle ilgili unutulmayan 3 fıkra bulunuyor.



-''FINDIK BAŞIMIZIN TACI'' HEYKELİ-

Resim

Giresun Belediyesince yaptırılan ''Fındık Başımızın Tacı'' heykeli, kentin simgesi haline geldi. Belediye Meydanı'na 7 yıl önce yaptırılan fıskiyeli havuz içinde bulunan kaidenin üzerine yerleştirilen ''Fındık Başımızın Tacı'' heykeli ile fındığın yöre ekonomisindeki önemine dikkat çekiliyor. Yaklaşık 3 metre uzunluğundaki heykelde, bellerindeki sepetleriyle fındık toplayan kadın ve erkek 2 çiftçinin omuzlarına aldığı ve yörede 'çotanak' olarak tabir edilen fındık figürü bulunuyor.

-ÇAY VE BALIK-

Rize'de bulunan Atatürk Anıtı'nın sağında çay kesen ve taşıyan kadınlar, sol tarafından ise takanın içinde denizden balık ağını çeken erkek figürlerinin yer aldığı heykel ilgi çekiyor. ÇAYKUR Genel Müdürlüğü tarafından 1998 yılında Cumhuriyetin 75. yıldönümü dolayısıyla genel müdürlük binası önüne konulan heykel, Metin Yurdanur tarafından yapıldı.

-AKINCILAR'DA KAVUN HEYKELİ-

Kavunuyla ünlü Akıncılar'da da ilçe merkezinde bir çeşmenin üzerinde kavun heykeli yer alıyor. Çeşmenin üstüne bakalit malzemesinden yapılan heykel, ilçenin önemli bir simgesi. Aynı zamanda,, ''en iyi kavunun üretildiği yer''in tanıtımı amacıyla yapılmış olan heykel, görenlerin aklında, kavunla Akıncıları bütünleştiriyor.

-KUŞ KAYASI YOL ANITI-

Bartın'ın Amasra ilçesindeki Roma Dönemi'nde yapılan Anadolu'nun tek yol anıtı olduğu belirtilen Kuş Kayası Yol Anıtı, bölgedeki önemli eserlerden. Roma İmparatoru Tiberus Germanicus Cladius döneminde Vali Gais Julius Aeuilb tarafından yapılan ve Anadolu'da benzeri bulunmayan anıtı görmeye çok sayıda yerli ve yabancı turist geliyor. İpek yolunun Karadeniz'e çıkış noktası olan ve kemerli niş içine oyma tekniği yapılan anıtın benzerine rastlanılmaması, bölgeyle kültürel bağları bulunan medeniyetlerin de ilgisini çekiyor.

-ISPARTA'DAKİ HEYKELLER-

Isparta'da, Atatürk'e heykelinde, kentin iki önemli simgesi olan gül, halı, bir kadın ve bir erkeğin elinde gösteriliyor.

Kentte ayrıca, Isparta Valiliğinin yanındaki alanda Ispartalı ünlü devlet adamlarının büstleri bulunuyor.



Kentteki diğer bir dikkat çekici heykel de, 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'e ait. Kaymakkapı Meydanı'ndaki, Azeri heykeltıraş Sait Rüstem'e ait eser, Isparta Belediyesi'nin DYP'li belediye başkanı Altan Raşit Civan döneminde yaptırıldı. Heykel, Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'i ünlü fötr şapkasıyla gösteriyor.



-KIRKPINAR, KENTLE ÖZDEŞLEŞMİŞ-

Edirne girişindeki Kırkpınar Anıtı, kentin en önemli simgesi. Tarihi Kırkpınar Yağlı Güreşleri'nin yapıldığı Sarayiçi Er Meydanı'na da başpehlivanlardan Kel Aliço, Koca Yusuf, Kurt Dereli, Adalı Halil, Ahmet Taşçı, bu yıl da Kırkpınar ağalarından merhum Hüseyin Şahin ile Alper Yazoğlu'nun heykellerini dikildi. Kentte el sanatlarıyla ilgili heykellere de ağırlık veriliyor. Ayşekadın semtinde kente özgü ''mis meyve sabunlarının'' bulunduğu bir heykel bulunuyor.

-TEKİRDAĞ'DAKİ BARIŞ VE ÖZGÜRLÜK PARKI-

Tekirdağ'da Barış ve Özgürlük Parkı'nda, Osmanlı döneminde Tekirdağ'da yaşayıp ölen Macar kahramanı Prens Ferenç Rakoczi heykeli ile onun katipliğini yapan edebiyatçı Mikes Kelemen ve hayali teyzesi ile hayali sevgilisini canlandıran tahta heykeller bulunuyor. Eski belediye binası önündeki Hürriyet - Adalet ve Müsavat kelimelerinin yazıldığı, Namık Kemal Anıtı da kentin simgeleri arasında.

-SAMSUN'DAKİ DÜNYACA ÜNLÜ ATATÜRK HEYKELİ-

LİNKİ GÖREBİLMEK İÇİN LÜTFEN KAYIT OL VEYA GİRİŞ YAP!

Atatürk'ün Kurtuluş Savaşı'nı başlatmak üzere ilk adımı attığı Samsun, Atatürk Anıtları ile bu tarihsel önemini canlı tutuyor. Bulunduğu parka da adını veren Anıt Park'ta tüm ihtişamıyla Samsun'un simgesi olmayı sürdüren Atatürk Anıtı, Samsun halkı tarafından Avusturyalı Heykeltıraş H. Krippel'e 1931 tarihinde yaptırıldı.

1932 yılında bulunduğu yere konulan bronzdan yapılmış ve yaklaşık 4 metre yükseklikteki kaidenin üzerinde yükselen dünyaca ünlü heykelin, kaidesiz yüksekliği ise 4 metre 75 santimetre. Şahlanan at üzerinde tüm heybetiyle dimdik duran ve yüzü batıya dönük, bir eli kılıcına uzanmış Atatürk'ü gücü ve gururuyla tasvir eden heykel, cesaretin, azmin, onurun ve bağımsızlık inancının simgesi olarak duruyor.

-YAVUZ SULTAN SELİM'İN TÜRKİYE'DEKİ İLK HEYKELİ-

Trabzon'da 22 yıl şehzade olan Yavuz Sultan Selim'in Ortahisar Mahallesi Turistik Özel Planlama Alanı'nda yaptırılan heykeli, 27 Eylül 2005 tarihinde düzenlenen törenle açıldı.

Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yaptırılan 8.5 metrelik bronz heykelin Yavuz Sultan Selim'in Türkiye'deki ilk heykeli olduğu bildirildi.

At üzerinde Yavuz Sultan Selim'in tasvir edildiği heykel, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Tankut Öktem tarafından 3 ayda tamamlandı.

-TÜRK-MACAR DOSTLUK PARKI-

Trabzon'da doğan Kanuni Sultan Süleyman'ın heykeli, Sahil mevkisinde bulunan Türk-Macar Dostluk Parkı'nın içinde yer alıyor. Kanuni Sultan Süleyman'ın Macaristan'ın Zigetvar Kenti'nde Macar-Türk Dostluk Parkı'nda 6 Eylül 1994 yılında 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'in de katıldığı törenle açılan heykelinin aynısı, 7 Haziran 1995 yılında Türk-Macar Dostluk Parkı'na da dikildi.

-OSMAN AĞA VE GİRESUN UŞAKLARI-

Giresun'da Hacı Miktat Mahallesi'ndeki Haydar Aliyev Parkı'nda yer alan Milli Mücadele Kahramanı ve Atatürk'ün Muhafız Alay Komutanı Topal Osman Ağa anısına yaptırılan ''Osman Ağa ve Giresun Uşakları'' heykeli ilgi çekiyor. Giresun Belediyesi ile Şehit ve Gazi Aileleri Derneği tarafından 2003 yılında yaptırılan heykel, kenti ziyaret eden konukların da ilgisini çekiyor. Heykelde, Osman Ağa ile birlikte Milli Mücadelede kahramanlıklar gösteren ve yörede 'aba-zıkka' olarak tabir edilen yerel giysili silahlı 3 mücahit figürü bulunuyor.

-GAZİANTEP'İN SİMGESİ, ŞAHİN BEY...-

Dünyadaki ''Gazi'' unvanlı tek şehir olan Gaziantep'i, Antep Savunması'nın kahramanlarının anıtları süslüyor. Gaziantep'in önce İngilizler ardından Fransızlar tarafından işgal edilmesinin ardından, kent halkının işgal kuvvetlerine karşı çok zor koşullarda başlattığı savunmada görev alan Şahin Bey, Şehit Kamil, Molla Mehmet Efendi (Karayılan) ve 6 binden fazla şehit, kentin değişik noktalarındaki anıtlarla yaşatılıyor. İstasyon Kavşağı'ndaki Şehit Kamil Anıtı ise Fransız askerleri tarafından şehit edilen ve Antep savunmasının ilk şehidi olan 14 yaşındaki Mehmet Kamil'in anısını yaşatıyor. Şehitkamil İlçesi Yeşilova Kavşağı bitişiğindeki parkta yükselen Karayılan (Molla Mehmet) Anıtı da, Antep savunmasının bir başka kahramanının anısına dikildi.

-İLK MEKİK ANITI-

Şahinbey İlçesi Şehreküstü Kavşağı'ndaki İlk Mekik Anıtı ise Gaziantep'in dokuma bir başka ifadeyle tekstil sektöründe, nereden nereye geldiğini gözler önüne seriyor. Dünyanın en büyük halı üreticisi firmalarına ev sahipliği yapan, tekstil ve tekstil hammaddeleri ihracatıyla ülke ve bölge ekonomisine büyük katkı sağlayan Gaziantep'teki bu anıtta, çocuğuyla birlikte ip hazırlayan bir kadın tasvir ediliyor.

-AFYONKARAHİSAR'DAKİ ÜNLÜ UTKU ANITI-

Kurtuluş Savaşı'na son noktayı koyan Büyük Taarruz'un başlaması, düşmanın 9 Eylül 1922'de denize dökülmesi arasında geçen süreyi ve yaşananları simgeleyen Afyonkarahisar'daki Utku (Zafer) anıtı, 71 yıl önce Afyonkarahisarlıların Türk Ordusuna bir şükran ifadesi olarak dikildi.

1932 yılında Avusturalyalı Helkeltraş Heinrich Krippel tarafından Viyana'daki Ober St. Veit'deki atölyesinde yapımına başlanan Utku Anıtı, Viyana'da Vereinigle Metallwerke'de (Birleşik Maden İşletmeleri) bronz olarak döküldü ve Afyonkarahisar'a getirilerek 1935 yılında inşaatı biten taş kaidesine yerleştirildi.



-TÜRKİYE'NİN EN BÜYÜK TAŞ YONTU ANITI-

Türkiye'nin en büyük taş yontu Atatürk Anıtı, Nevşehir'in Derinkuyu ilçesinde bulunuyor. Cumhuriyet Dönemi yontu ustası ve heykeltraş Hakkı Atamulu'nun, 1965 yılında yontu tekniğiyle yaptığı 13.5 metre yüksekliğindeki Atatürk Anıtı'nın bazı bölümleri zaman içerisinde yıprandı. Bir dönem Heykeltıraş Hakkı Atamulu'nun müdahale edilmesine izin vermediği belirtilen heykelin onarım çalışması yapılacağı bildirildi.



-KIRŞEHİR OZANLAR ANITI-

Kırşehir'in eski belediye başkanlarından Cahit Gürses, 1992 yılında Neşet Ertaş'ın babası Muharrem Ertaş'ın anıtını yaptırdı. Ozanlar Parkı içerisindeki bu anıta, tüm ozanları temsil ettiği belirtilerek Ozanlar Anıtı adı verildi. Kırşehir Belediyesi'nce, Ozanlar Anıtı park içerisinden sökülerek bir depoya götürdü. Halkın yoğun tepkisi üzerine anıt, 2 ay depoda bekledikten sonra eski yerinden 20 metre doğuda yaptırılan yeni bir kaide üzerine nakledildi. Kırşehir Belediye Başkanı Halim Çakır, anıtın bakım yapılması için yerinden söküldüğünü söyledi.

-BİR ACININ HATIRASI-

İzmit'te, 1999 yılındaki Marmara depremi sonrası Anıtpark'ta yaptırılan deprem anıtında, İzmit merkezde ölenlerin isimleri yer alıyor. Depremin her yıldönümünde anma etkinlikleri sırasında anıta gelen vatandaşlar da, ölen yakınları için anıta kırmızı karanfil bırakıp yakınları anıyor. Anıt, zamanla İzmit'i sembolize eden yapılar arasına girdi.

-BOLU'NUN SEMBOLÜ, KÖROĞLU...-

Bolu'nun sembolü Köroğlu, Anadolu insanının kanında var olan coşku ve kahramanlığın da simgesi. Bolu'da kent merkezinde bulunan Köroğlu Heykeli, Mimar Sinan Üniversitesi Heykel Bölümü Öğretim Üyesi Heykeltıraş Ferit Özşen tarafından yapıldı. Babasının kör olmasına sebep olan Bolu Beyinin ordularını bozguna uğrattığı ve halkın vergi altında ezilmesine karşı geldiği, halk için mücadele ettiği anlatılan ünlü halk şairinin heykeli, kentle bütünleşmiş.

-FARKLI KÜLTÜRLERİN BULUŞTUĞU KENT-

Elazığ, farklı yörelerin simgesi olan heykelleriyle, değişik kültürlerin birleştiği bir kent izlenimi veriyor. Heykel yönünden zengin olan Elazığ'da, daha önce el değirmeniyle buğday öğüten kadın, Belekgazi, Çayda Çıra heykelleri bulunurken, son dönemde belediye tarafından kentin çeşitli yerlerine üzüm taşıyan genç kız, Harput Kalesi, atlı Selçuklu ve Osmanlı askerleri, yaban keçisi, geyik, inek sağan kadın ve köpek heykelleri dikildi. Kentteki dikkat çekici heykellerin arasında, Türk kültüründe önemli yeri olan Nasrettin Hoca'nın da heykeli bulunuyor.

-TOP ANITI, TARİHE IŞIK TUTUYOR-

Şanlıurfa kent merkezindeki ''Top Anıtı'', Kurtuluş Savaşı'nda Fransızlara karşı yapılan mücadeleyi simgeleyen savaş tasvirleriyle, bağımsızlık mücadelesinin hatıralarını yaşatıyor. Belediye Başkanlığı'nca yaptırılan ve Kurtuluş Savaşı'nda ilk mücadelenin yaşandığı yerde yer alıyor.

(kaynak: LİNKİ GÖREBİLMEK İÇİN LÜTFEN KAYIT OL VEYA GİRİŞ YAP!)



Kullanıcı avatarı
esutcu
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 1
Kayıt: 05 Şub 2007 [ 22:02 ]

Mesaj gönderen esutcu »

ya benim kangal köpeğim var 6,5 aylık zinciri koparıp kaçmış ve araba çarpmış bi kanaması yok napabilirim yardım ederseniz çok sevinirim ayrıca mail adresimede mail atebilirsiniz adresim [email protected]

Cevapla