10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Ödevler için artık tek bir adres var aktuelbilgi.net...
Kullanıcı avatarı
tarla__kusu93
Süper Yetkili
Süper Yetkili
Mesajlar: 2167
Kayıt: 30 May 2008 [ 21:22 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen tarla__kusu93 »

sayfa 130 anlama ve yorumlama 16.etkinlik
---leyla ile mecnun ,kerem ile aslı,ferhat ile şirin gibi halk hikayelerinin içinde hayal unsuru ve olağanüstü ögelerin yer alması hikayelerin destansı anlatıma örnek olmasını sağlar.


17.etkinlik

destansı anlatımın kullanıldığı edebi türler

roman
hikaye
tiyatro
şiir
destan

19.etkinlik

*hasta:arkadaşım çok hastaymış.----------ek fiilin öğrenilen geçmişi,3.tekil
lezzetli:yemek çok lezzetliydi.-------ek fiilin görülen geçmişi,3.tekil kişi
okuyan:gerçeği bilen okuyandır.-----ek fiilin geniş z**anı,3.tekil kişi
bahar:ya gelen baharsa.-----ek fiilin şartı,3.tekil kişi
doktor:kardeşim doktordur.----ek fiilin geniş z**anı,3.tekil kişi



20.etkinlik

*bunu ona ulaştıtırsan çok memnun olurum.(geniş z**an -1.tekil şahıs)
*onu uyarmasaydınız ,aşağıya düşmüştü.(öğrenilen geçmiş z**anın hikayesi-3.tekil şahıs)
*lütfen buraya park etmesin(emir kipi-3.tekil şahıs)
*sınavı kazanmak için daha çok çalışmalısın(gereklilik kipi-2.tekil şahıs)

21.etkinlik

*kırmızı kaplı kitap benim.
*bugün hava çok güzel.
*bu öğrenci çok çalışkan.


sayfa 132 ölçme ve değerlendirme

1.*bir fiile -en,-esi,-mez,-er,-dik,-ecek,-miş ekleri getirilerek sıfat-fiiller türetilir.
*bir fiile -iş,-me,-mekekleri getirilerek isim-fiiller türetilir.
*bir fiile -ip,erek,ince,dikçe,eli,ken,meden,diğinde ,meksizin,cesine,e,ir,mez,esiye ekleri getirilerek zarf fiiller türetilir.

2.y,y,,d
3.b
4.b
5.d
6.b
7.b
8.*olağanüstü olaylar ve kişiler anlatılır.
*destan tütünün yiğitçe havası vardır.
*sürekli harket vardır.
*etkileyici bir özellik taşır.
*yapıp etmeler yani fiiler ön plandadır.


9.iki görevi vardır.
1.isimlerin ve isim soylu sözcüklerin sonuna gelerek onları yüklem yapar.

o,çok iyi bir insandı.
bana bunları anlatan sendin.

2.basit zamanlı fiileirn sonuna gelerek bu fiilleri birleşik zamanlı fiile dönüştürür.

yarın bize geliyormuş.
ne z**andır bu kitabı okuyorum.

sayfa 133
1.toplum düzeni belli kurallarla sağlanmıştır.insanlar toplum içerisinde kanunlarla belirlenmiş kurallara ,örf ve adetlere göre hareket eder.
2.alıcıyı belli bir alana kanalize etmek ,yönlendirmek ve telkin etmek **acıyla emredici ifadeler kullanılır.
3.''dur,sus,kalk''gibi emredici ifadeler söylenen eylemleri gerçekleştirmeye zorlayan ifadeleridir.
4.trafik levhaları ,trafikte uyulması gereken kuralları bildirir.

1.ETKİNLİK
Kanunun hükmü ve **irin emri
Madde 24 - (1) Kanunun hükmünü yerine getiren kimseye ceza verilmez.
(2) Yetkili bir merciden verilip, yerine getirilmesi görev gereği zorunlu olan bir emri uygulayan sorumlu olmaz.
(3) Konusu suç teşkil eden emir hiçbir surette yerine getirilemez. Aksi takdirde yerine getiren ile emri veren sorumlu olur.
(4) Emrin, hukuka uygunluğunun denetlenmesinin kanun tarafından engellendiği hâllerde, yerine getirilmesinden emri veren sorumlu olur.
Meşru savunma ve zorunluluk hâli
Madde 25 - (1) Gerek kendisine ve gerek başkasına ait bir hakka yönelmiş, gerçekleşen, gerçekleşmesi veya tekrarı muhakkak olan haksız bir saldırıyı o anda hâl ve koşullara göre saldırı ile orantılı biçimde defetmek zorunluluğu ile işlenen fiillerden dolayı faile ceza verilmez.
(2) Gerek kendisine gerek başkasına ait bir hakka yönelik olup, bilerek neden olmadığı ve başka suretle korunmak olanağı bulunmayan ağır ve muhakkak bir tehlikeden kurtulmak veya başkasını kurtarmak zorunluluğu ile ve tehlikenin ağırlığı ile konu ve kullanılan vasıta arasında orantı bulunmak koşulu ile işlenen fiillerden dolayı faile ceza verilmez.


SAYFA 134
1.’’şeyh edebali’nin vasiyeti’’nde şeyh Edebali, osman gaziye neleri yapıp neleri yapm**ası gerektiğinin öğüt niteliğinde söylediği için emredici anlatım kullanılmıştır.

2.metinde dil ‘’alıcıyı harekete geçirme işlevi’’nde kullanılmıştır. sabretmesini bil,üç kişiye acı,açık sözlü ol’’gibi ifadeler buna örnektir.

3.gönderici ......... ileti....... kanal ....... alıcı
(şeyh edebali ) ( öğütleri) ( söz ) (osman gazi)


bağlam
(vasiyet)

*metindeki, ileti değeri taşıyan cümleler :
-artık beysin
-uysallık ,gönül almak ,katlanmak ,hoş görmek ,adalet,bağışl**ak sana...
-sabretmesini bil.
-şunu da unutma:insanı yaşat ki devlet yaşasın.
-ananı ,atanı say!
-açık sözlü ol!her sözü üstüne alma!
-gördüğünü görme! bildiğini bilme!
-sevildiğin yere sık gidip gelme!
-cahil arasında alime ,zenginken fakir düşene ve hatırlı iken itibarını kaybedene acı .
-yüksekte yer tutanların ,aşağıdakiler kadar emniyette olmadığını unutma.
-haklıysan mücadeleden korkma!

2.ETKİNLİK

*yukarıda verilen emir,öneri ve telkin mahiyetindeki ifadelerin metinde kullanılması metnin emredici bir anlatım özelliği kazanmasını sağl**ıştır.


SAYFA 135

1.emredici anlatımların öğretici ve açıklayıcı yönleri de vardır.verilen metinlerin de öğretici ve açıklayıcı yönleri vardır.

2.metinlerdeki ifadeler geniş z**an bildirecek şekilde verilmiştir.bu ifadeler kanun ve kuralların her z**an geçerli olacağı anl**ını vermektedir.


sayfa 136

3.etkinlik
*şeyh edebalinin vasiyeti:şeyh edebalinin osman gaziye verdiği öğütler bildirilmiştir.osman gazi nezdinde bütün okuyucuların metinde verilen öğütleri bilmesi ve uygul**ası için yazılmıştır.

1982 anayasası :türkiye cumhuriyetinin kanunlarını bildirmek **acıyla yazılmıştır.
öss kılavuzu:öss'ye giren adayların uymaları gereken kuralları bildirmek **acıyla yazılmıştır.

4.etkinlik

*şeyh edebalinin vasiyeti metninde ikinci tekil şahıs z**iri ve ikinci tekil şahıs iyelik ,ikinci tekil şahıs bildirme ekleri sıkça kullanılır.bu eklerin sıkça kullanılması anlatımın emredici bir özellik kazanmasında etkili olmuştur.

*''1982 anayasası ''metninde üçüncü tekil şahıs z**iri ve geniş z**anı kipi sıkça kullanılmıştır.bu eklerin sıkça kullanılması anlatıma her z**an geçerli olan bir emredicilik anl**ı katmıştır.

*öss kılavuzu metnindede ikinci çoğul z**iri ve emir kipi sıkça kullanıldığı için anlatıma emredici bir özellik katmıştır.
5.etkinlik


değiştirilemez-----geniş zaman(olumsuz)------telkin
teklif edilemez -----geniş zaman(olumsuz)------telkin
tanınamaz-----geniş zam*an(olumsuz)------telkin
olamaz-----geniş zaman(olumsuz)------telkin
yapılamaz-----geniş zaman(olumsuz)------telkin
devredilemez-----geniş zaman(olumsuz)------telkin
dokunulamaz-----geniş zaman(olumsuz)------telkin
kullanılamazlar-----genişzaman(olumsuz)------telkin
tabi tutulamaz-----geniş zamanolumsuz)------telkin
başlaya bilirsiniz-----geniş zaman--------telkin
unutmayınız-----emir kipi-------emir
kullanmayınız-----emir kipi-------emir
buruşturmayınız-----emir kipi-------emir
koymayınız-----emir kipi-------emir
katlamayınız-----emir kipi-------emir
taşırmayınız-----emir kipi-------emir
bırakınız-----emir kipi-------emir
sayılacaktır------gelecek zaman------telkin
düşülecek------gelecek zaman------telkin
olacaktır------gelecek zaman------telkin

*cümlelerin emir,öneri veye telkin anl**ı taşıması fiililerin çekimlendiği kiplerle ilgilidir.

6.etkinlik

emredici anlatımın özellikleri

*emredici anlatımda emir,telkin ve öneri anl**ı taşıyan ifadelere yer verilir.

*emredici anlatımın uyulması beklenen bir bir üslubu vardır.

*cümlelerde fiililer hakimdir.

*emredici anlatımın öğretici ve açıklayıcı yönleri vardır.

*emredici anlatımda dil alıcıyı harekete geçirme işlevinde kullanılır.

sayfa 137

7.etkinlik

*kafasına koy-.... .....anl**ca kaynaşmış birleşik fiil
*kaleme al-.........anl**ca kaynaşmış birleşik fiil
*gözüne gir- ....... anl**ca kaynaşmış birleşik fiil
*hareket et -...........yardımcı fiille kurulmuş birleşik fiil
*mutlu ol-............yardımcı fiille kurulmuş birleşik fiil
*memnun ol-.........yardımcı fiille kurulmuş birleşik fiil
*hissetmek-........yardımcı fiille kurulmuş birleşik fiil
*bileme-......kurallı birleşik fiil
*söyleyiver-.....kurallı birleşik fiil
*öleyaz-....... kurallı birleşik fiil
*verebil-.......kurallı birleşik fiil
*yapadur-....kurallı birleşik fiil
*koşuver-.......kurallı birleşik fiil
*bakakal-.......kurallı birleşik fiil


sayfa 138

8.etkinlik

*yazabildi----yeterlilik
*koşuver-----tezlik
*gidedur------süreklilik
*düşeyazdı------yaklaşma

10.etkinlik

*davranmalıdırlar.
bulundurulamaz
yapılamaz
bulunulamaz
verilemez
yakalanamaz
tutuklanamaz
sürgün edilemez
suçsuz sayılır
suçlu sayılamaz
yoksun bırakılamaz
olmalıdır
özendirmeli
geliştirmelidir

*metinde geçen bu fiillerle insanların yapması veya yapmaması gerekenler bildirilmiştir.altı çizili olan fiiller edilgen çatılı fiillerdir.yani fiiilin bildirdiği yargıyı yapan belli değildir.



sayfa 139

4.metin

fiil---------------------------fiil çatısı
gerekiyordu(korum**) ------etken
yaptım----------------------etken
gerdim-----------------------etken
yatmıyordum---------------etken
yatıyordum----------------etken
veriyordu------------------etken


5.metin

fiil---------------------------fiil çatısı
gerekiyordu(korunması)-------edilgen
yapıldı-----------------------edilgen
gerildi----------------edilgen
yatılmıyordu-------------edilgen
yatılıyordu---------------edilgen
veriliyordu----------------edilgen

*fiilin bildirdiği iş,oluş veya hareketi yapan kişinin belli olduğu durumlarda etken çatılı fiiller ,fiilin bildirdiği iş,oluş veya hareketi yapan kişinin belli olmadığı durumlarda da edilgen çatılı fiiller kullanılır.
13.etkinlik
fiiller fiil kim tarafından işten etkilenen
1.dolansın o(yiğitler) fiili yapan kişi
2.görüneyim ben fiili yapan kişi
3.bürüneyim ben fiili yapan kişi
14.etkinlik
göründü=yüklem dönüşlü
görünüyorlar=yüklem dönüşlü
yenir=yüklem edilgen
kuşkulanmıştı=yüklem dönüşlü
inilir=yüklem etken
boşluk doldur ma 1. dönüşlü 2.edilgen
15.etkinlik
kapıştılar=karşılıklı
atışır=karşılıklı
ötüşür=beraber
ağlaşalım=beraber
paylaşalım=karşılıklı
dövüşürüm=karşılıklı
görüşelim=karşılıklı
kucaklaştılar=karşılıklı
ağlaştılar=beraber
16.etkinlik
**arkadaşlarla sinemaya gittik.
**pazar günü balığa çıkacağız.
17.etkinlik
sosyal hayatı düzenleyen kanun ve kurallaremredici anlatımla dile getirilerek bu kanun ve kurallara uyulması gerektiğidüşüncesi telkin edililr.trafik kuralları bazı eşyaların kullanma klavuzları ilaç prospektüsleri bunlara örnektir
18 etkinlik
**haliçte gemiler duradursun ne var.
**ateşler yakılsın mum dikilsin mızraklara
19.etkinlik
fiillerdeki dır vr t ekleri fiillerin çatısını geçişsizken geçişli hale getirmişti anlam olarak da fiilin bildirdiği işi özne kendi yaparken fiil dır ve t eklerini aldıktan sonra işi başkasına yaptırma anlamı kazanmıştır.
20.etkinlik
oldurgan yapan ekler=r,t,dır
ettirgen yapan ekler=r,t,dır
21.etkinlik
yaz-=ettirgen=öğrencilere şiiri yazdırdım
bil-=ettigen=baan haberi bildirdiler
çöz-=ettirgen=ayakkabısının bağlarını çözdürdü
gör-=ettirgem=kuşu bana gördürdü
piş- pişir- biraz yemek pişirdi
iç- içir- çocuğa çorbayı içirdi
yürü- yürüt- arabayı ben yürüttüm
gez- gezdir- köpeği gezdiriyordum
gül- güldür- bütün sınıfları fıkralarıyla güldürdü
Sayfa 144
23. Etkinlik
Virgül:Ben virgülüm.Birbiri ardınca sıralanan eş görevli sözcük ve sözcük gruplarının arasına konarım.Beni görünce “durakla”.
Ünlem:Ben ünlem işaretiyim.Sevinç,korku,acıma,şaşma gibi duyguları anlatan cümlelerin sonuna konarım.Beni görünce “şaşır,heyecanlan,bağır…”.
Soru işareti:Ben soru işaretiyim.Soru bildiren cümle ve sözlerin sonuna konarım.Beni görünce “cevapla”.
25. Etkinlik
oyala - Akşam arkadaşta biraz oyalandım.
sev - Senden haber alınca çok sevindim.
gör - Yaşlı adam halinden memnun görünüyordu.
ara - Odanın içinde aranıyordu.
dola - Köpekler parkta dolanıyordu.
26. Etkinlik
süsle - Sınıfımızı süsledik./Etken
Bütün sokaklar süslenmiş./Edilgen
Oya,aynanın karşısında süsleniyor./Dönüşlü
bak - Akşam parkta sana baktım./Etken
Bütün odalara bakıldı./Edilgen
Onu görebilmek için sağa sola bakındı./Dönüşlü
SAYFA 145 =)
28.etkinlik=)
etken =) çocuk kapıyı açtı
edilgen =) pencere açıldı
Dönüşlü =) sabunlandım durulandım vs.
İşteş =) savaşmak ağlaşmak gülüşmek güreşmel
Geçişli=)dövdü kırdı sevdi
Geçişsiz =) dinlendirmişti korkmuştu
oldurgan =) Dinlendirdi korkuttu
Ettirgen=)yoldurmuş
**ÇME VE DEĞERLENDİRME =)
1. boşluk =) emir öğüt telkin
2.boşluk =) açıklayıcı öğretici
2.SORU=)
birincisi doğru ikincisi yanlış..
3.soru =) C
4.SORU=)E
5.SORU=)A
6.SORU=)B
7.SORU=)B
8.SORU=)D
9.SORU=)D
sayfa 147 hazırlık
1.bir konu hakkında bilgi edinmek için o konuyla ilgili yazılmış metinlere,ansiklopedilere ve konuyla ilgili diğer kaynaklara başvurulur.
2.”ansiklopedik bilgi’’sözüyle ansiklopedi ile ilgili bilgi,ansiklopedilerde verilen bilgiler gibi verilmiş bilgi anlatılmaya çalışılır.
3.öğrenilen bilgiler notlar alınarak ve tekrar edilerek kalıcı hale getirilebilir.
4.öğrenilenlerin başkalarına aktarılırken doğru ve eksiksiz olarak aktarılmasına dikkat edilmelidir.
5.bir metnin anlaşılması ve yorumlanmasında okuyucunun gerekli bilgi birikimine sahip olması gerekir.
149.sayfa: 2 etkinlik
açık bir anlatımın özellikleri meridyenler klasizim maddenin üç hali
ifadenin hiç bir engele + + +
uğramadan akıp gitmesi
gereksiz söz tekrarlarından + + +
kaçınılması
ses akışını bozan,söylemesi + + +
güç seslere ve kelimelere
yer verilmemesi
gereksiz ifadelere + + +
yer verilmemesi
karmaşık ve anlaşılması + + +
güç cümle kullanılmaması
metnin dil ve ifadesinin + + +
sade,gösterişsiz ve süssüz
olması
düşünce ve duygunun kısa + + +
ve kesin ifadelerle
dile getirilmesi
3.etkinlik
metnin adı metnin yazılış amacı
meridyenler bilgi verme(öğretme)
klasizim bilgi verme(öğretme)
maddenin üç hali bilgi verme(öğretme)
4. etkinlik
dil göndericilik işlevinde kullanılmış sanırım
sayfa 155
hazırlık
1-bilgi sahibi olunan bir konu hakkında açıklama yapılırken açıklaması yapılan konu özetleyici ve yargı bildiren ifadelerle verilmektedir.
2-düşünceyi geliştirme yollarından(örneklendirme,açıklama,karşılaştırma) yararlanırdım.
3-yaşadığımız her an zaman kavramını algılarız..:S
1.Etkinlik
>metinlerin ortak özellikleri
-dil göndergesel işlevde kullanılır
-ifadeler kesin ve açıktır
-düşünceyi geliştirme yollarındn yararlanılır
-yazarın amacı okuyucuyu bilgilendirmektir
-ifadeyi veren cümleler özetleyicidir
-sade,gösterişsiz,yalın,duru anlatım vardır
-kelimeler gerçek anlamıyla kullanılır
-alıcının ve sunucunun bilgi birikiminin olması gerekir
-konunun can alıcı,dikkat çekici yönleri ön plandadır.
İNCELEME
1.metin
1-metin kompozisyon kavramını açıklamak için yazılmıştır.
2-yazar açıklanan konuyla ilgili yeterli bilgiye sahiptir.
3-çoğunda bir yığın bilgi var fakat bunların konu ile ilgisi yok ve çoğu karmakarışık.Kompozisyon işte bunların zıddıdır.Çeşitli konularda düzensiz bir yığın bilgiye sahip olmak yeterli değildir.Öğrenci herhangi bir konuda lüzumlu ile lüzumsuzu seçebilmeli,fikirlerini bir sıraya koymasını öğrenmelidir…vs.
4-yazar düşüncey geliştirme yollarından yararlanmıştır.
2.metin
1-metinde işlenen çiçek konusu değişik milletlern çiçeğe ve dolayısıyla doğaya duyduğu sevgi yönüyle ele alınmıştır.
2-değişik milletlerin(Japonlar,Çinliler,Türkler) karşılaştırlması ve bu milletlerin çiçeğe ve doğaya verdiği önemi belirten örneklerle işlenmiştir.
2.Etkinlik
bu metinlerde dil göndergeselişlevde kullanılmıştır.
3.Etkinlik
durum zarfları fiil veya fiilimsileri durum yönünden niteleyerek metindeki cümlelere bu yönüyle anlam kazandırmıştır.
3.metin
1-hikayede yoğunluk kavramının hikayelere göre değişen yönleri üzerinde durulmuştur.
2-yazar,bu metinde açıkladığı konuya hakimdir.
4.Etkinlik
>yazar okuyucuya seslenmiştir.
ANLAMA ve YORUMLAMA
6.Etkinlik
-dil göndergesel işlevde kullanılır,düşünce ve duygu kısa ve kesin ifadelerle dile getirilir, konu örneklerle ve karşılaştırmalarla açıklanmaya çalışılır.
**ÇME ve DEĞERLENDİRME
1- D,D,Y
2-E
3-E
4-E
hazırlık1.soru:başkalarının fikirlerini alırsak onlarlave düşünürsek doğruyu bularak sorunu çözebiliriz.
2.soru:doğru açık yalın cümleler kurmaya dikkat ediir.
3.sorudoğru bilgileri tartışmalar sonucu bulabilirz bu sözde ışık yerine aslındadaoğruular kastedilmiştir
etkinlik1:Örnek 1:
“… Politika “ahkâk kesmek” olsaydı, bunu becerebilecek o kadar çok insan bulunurdu ki Türkiye’de. Üniversite kürsüsünün yüksekliğinde ahkâm kesmek, üniforma zırhının gerisinde ahkâm kesmek gazete sütununun açıklığında ahkâm kesmek, büyük memur masasında ahkâm kesmek çok kolay. Hatta oralarda kesilen ahkâmın politikacılardaki düşüncelerden de parlak olduğu söylenebilir. Ama, onlarınki kadar gerçekçi ve yığınlarla bağlantılı olduğu söylenebilir mi?
Parçada “ahkâm kesmek” ile ilgili görüşler tartışmacı bir anlatımla ele alınmıştır.
Örnek 2:
Eskiden Türk hafif müziği, şimdilerde Türk pop müziği denilen şarkılar bir yanıyla müzik, öbür yanıyla şiir olması gereken yapıtlar değil midir? Bu şarkılara söz yazanlar, hak edilmemiş şöhretlere ulaşmanın yanı sıra, Türkçe’den milyonlar, milyarlar vururken biraz daha özen gösteremezler mi? Üstelik bunu söylerken herkesçe alay konusu edilen “Kıl oldum abi”leri, “Bandıra bandıra ye beni”leri kast etmiyorum…
Bu parçalarda konuya tek taraflı yaklaşıldığı görülmektedir. Yani ileriye sürülen düşüncelere karşı çıkılabilir. Bu nedenle bir tartışma konusu olabilecek konularda görüş açıklandığından bunlar tartışmacı anlatıma örnek oluştururlar.
İnceleme:
1-)metin türk tiyatrosunun bir özentilikten mi ibaret olduğunu anlatmıştır.
2-)soru cümlesiyle başlamış karşıt düşünceler ale alınarak devam edilmiştir.
3-)yazar konuyu daha çok kendi fikirleri ışığında yamıştır ve eleştirici bir bakış açısı kullanmıştır.4-)metne anlatım bütünlüğü sağlamış ve tartışmacı anlatım özelliğine göre cümleler kurulmuştur.
5-)okuyucuyu ikna edebilmek için anlatım tarzı tartışmaya dayalıdır.
2.ETKİNLİK
*doksan yıl gibi….
*zarfın belirttiği zamanla farklı değildir
3.metin
1-)bir önceki metin gibi soru cümlesiyle başlamış karşıt düşünceler ele alınmıştır.
2-)göndergesel işlevde kullanılmıştır.
3.etkinlik
her iki metinde de geçerlidir(işaretleyiniz)
*yalın ifadeler duru sade ve açık kelimeler yer alır akıcı cimleler kullanılmışıtır
4.etkinlik
en az bir doksan yıl gibi…
5.etkinlik
özneldir yazar kendi düşüncelerini ortaya koymuştur.
*nesnel yada öznel olması anlatımı etkilemiştir
6.etkinlik
bende onun kadar çalıştım=eşitlik
ben çok çalıştım=üstünlük
en çok ben çalıştım=en üstünlük
onu ölesiye seviyorum=aşırılık
ANLAMA YORUMLAMA
-eleştirici bakış açısıyla yazmıştır.
-ihtimal bildirmeyen kesinlik bildiren kanıtlanmış bilgiler kullanılır
-anlatım tarzı tartışmaya dayalıdır
-dil göndergesel işlevde kullanılır
8 etkinlik
örneğin insan mı doğaya hakimdir doğamı insana hakimdir ve ya çocuk eğitiminde okul mu daha etkili aile mi?bu iki sorudan kendi tezinizi çıkartıp metin hazırlaya bilirsiniz
9.etkinlik
yine aynı şekilde kendiniz paragraf yazabilirsiniz kendi fikirlerinizle
**Ç.ME DEĞERLENDİRME
1-d
2-c
3-d
4–eleştirici bakış açısıyla yazmıştır.
-ihtimal bildirmeyen kesinlik bildiren kanıtlanmış bilgiler kullanılır
-anlatım tarzı tartışmaya dayalıdır
-dil göndergesel işlevde kullanılır
sayfa 165
1.Sorunların çözümünde başkalarının fikirlerini almak herzaman iyidir. Çünkü bizim düşünmediğimiz yada aklımıza gelmeyen birşeyi başkası akıl edebilir yada düşünebilir..
2.Tartışmada düşünceleri açıklarken, sakin olmak gerekir en başta.Karşı tarafın tepkisi ne olursa olsun mümkün olduğunca alttan almalı ve iyi niyetli olmalıyız.
Ve tartışma yaparkende örnek,kaynaklar ve kendimizi iyi ifade etmeliyiz…
sayfa 166
1 Yazarların Yeteneklerinin Yitip Yitmemesi
2 Konu Örneklerle Sınırlandırılmıştır(Bütün Yazarlar İçin Konuşmadı )
3 TANIMLAMA : Metnin İlk Cümleleri ( Yazarlık Yeteneği Yiter mi .. kanısındaydım … niçin yeteneğini yitirsindi )
4 Hiç Mi Hiç ,İyiden İyiye , Yitiyo Yitirilebilir
Anlatıma Katkısı : ikna Etmek
5 Örneklere Ve Farklı Kişilerin Düşüncelerine Başvurmuştur
6 Örneklerle ( Nobel Ödülü Örneği )
Metin 2 Cevapları
1 Ilk Paragraf
2 Konuya Bakış Açısı : Türkiye’nin Turistik Bir Bölge Olduğu
4 Göndergesel İşlevi
2.Etkinlik
Hitap Edilen Kitlenin KÜLTÜR DÜZEYİ ve ÖZELLİKLERİ önemli
3. Metin Cevapları
1 Yapılan Deney Kanıtlamak İçin Bir Yol olarak kullanılmıştır
2 Gerçek Anlamda Kullanılmıştır
4 Çağrışım Uyandıracak Kelime Grubu
Övme : Örn. Söylediği Cevap Karşısında ‘ ‘ aferin , Çalışkan Çocuk ” Gibi Sözcükler
Sayfa 167
2.metin soruları
1.metinde yer alan ‘’yurdumuz ,tabiat ve tarih zenginliğiyle ,turizm bakımından eşsiz bir hazinedir.bir bölgeden öteki bölgeye değişen görünüş ve iklim ayrılıkları,Türkiye’yi her mevsimde,her turistin faydalanabileceği,ideal bir ülke yapmaktadır.dünyanın hiçbir ülkesi ,Türkiye kadar uzun ve zengin bir tarihin mirasına sahip değildir.en eski uygarlıkların izleri,anıtları bizim topraklarımızdadır.’’cümleleriyle metnin yazılma gerekçesi belirtilmiştir.
2.metinde yazar ülkemizin çok önemli bir turistik değere sahip olduğunu ve bunu iyi değerlendirmemiz gerektiğini vurgulamaktadır.
3.yazar bu görüşünü kanıtlamak için yabancı turizm uzmanlarının görünüşlerine ve ülkemizin tarihi ve doğal güzelliklerinden örneklere başvurmuştur.
4.metinde dil göstergesel işlevinde kullanılmıştır.
2.ETKİNLİK
-metinde turizmle uğraşan ,ülkemizde turizm elçiliği yapan kişilere seslenilmektedir.
-kanıtlayıcı anlatımda hitap edilen kesimin kültür düzeyi ve beklentileri önemli rol oynar.
3.ETKİNLİK
-‘’yazarlık yeteneği yiter mi?’’ başlıklı metinde yazar ele aldığı konuyu inandırıcı kılmak için farklı yazarların düşüncelerine ve örneklere başvurmuştur.’’ ‘’türkiyenin turistik değeri’’ başlıklı metinde ise yazar konu ile ilgili yabancı uzmanların durulan görüşlerine ve örneklere başvurmuştur.kullanılan bu yöntem ve teknikler ,üzerinde durulan konunun aydınlatılması ve kabul ettirilmesi açısından önemlidir
3 .METİN SORULARI
1.metinde yazar ileri sürdüğü görüşü kanıtlamak için yapılan bir araştırmacıyı örnek göstermişti.
2.metinde ”eğitimde övme ve ödüllendirmenin,yerme ve cezalandırmadan daha iyi sonuç verdiği”düşüncesi,yapılan bir araştırma örnek gösterilerek kanıtlanmaya çalışılmıştır.
3.metindeki kelime ve kelime grupları daha çok gerçek anlamda kullanılmıştır.
5.ETKİNLİK
Kanıtlayıcı anlatım özellikleri
*inandırma ,aydınlatma ,kendi görüşünü kabul ettirme amaç edinilir.
*tanımlama ve açıklama önemlidir.
*kelimeler ve kelime grupları gerçek anlamında kullanılır.
*örneklere ve farklı düşüncelere başvurma önemlidir.
*bazı kelimeler,kelime grupları ve cümleler konudan kopmak için tekrar edilir.
6.ETKİNLİK
*içeri girmekten korkarak bahçedeki(yer yön zarfı)
*dışarıda,çocuklar birdirbir(isim)
hiç kimse dışarı çıkmazdı.(yer yön zarfı)
*kaşla göz,gerisi söz(isim)
*aşağı tükürsem sakal ,yukarı tükürsem bıyık.(yer-yön zarfı)
*aşağı katı ,sakin ve daha sıcak olduğu için(sıfat)
*toprağına veda ederek geri gidiyorum(yer yön zarfı)
*içeri odadan sesler geliyor.(sıfat)
ANLATIM TÜRLERİ Ortak özellikleri Farklı özellikleri
Öğretici metinler -dil göndergesel işlevinde kullanılır.
-kelimeler gerçek anlamında kulanılır.
-amaç bilgi vermektir.
-tanımlama,açıklama ve örneklendirmeden yararlanılır
-kesin,açık ve anlaşılır ifadelere yer verilir.
-sade,gösterişsiz bir dil kullanılır. -öğretici metinlerde okuyucunun gerekli bilgi birikimine sahip olması gerekir.
- tartışmacı anlatımda iki farklı bakış açısının olduğu konular işlenir.
- Kanıtlayıcı anlatımda kendi görüşünü kabul ettirme amaçlanır.
Açıklayıcı metinler
Tartışmacı metinler
Kanıtlayıcı metinler
10.ETKİNLİK
CÜMLELER
Güneş pırıl pırıl akıyor gözlerinde.———durum (pekiştirme)
Karataş köyünde akşam ıpıssız bastırdı. .———durum (pekiştirme)
Gece uyumalı,gündüz çalışmalı.————zaman
Büyük lokma ye,büyük konuşma .———durum
Bizi aramakla iyi ettin. .———durum
Aşağı tükürsem sakal,yukarı tükürsem bıyık.——–yer-yön
Toprak derin derin ürperdi.—————-durum
Bu şiir yağmur yağarken yazdım.——zaman
En sıkıntılı günlerimde bana kol kanat gerdi.————miktar
Buraya kadar nasıl gelmiş——————–soru
Beklediğiniz haber akşamüzeri geldi—–zaman
DURUM ZARFLARI ZAMAN ZARFLARI MİKTAR ZARFLARI YER-YÖN ZARFLARI SORU ZARFLARI
BASİT YAPILI ZARFLAR Pırıl pırıl
İyi
derin gece en Aşağı
yukarı
TÜREMİŞ YAPILI ZARFLAR Büyük
Ipıssız
(ıs+sız) Gündüz
yağarken
BİRLEŞİK YAPILI ZARFLAR Akşam üzeri Nasıl
(ne+asıl)
11.ETKİNLİK
Zarfın kattığı anlam zarf Zarfı cümle içinde kullanınız
üstünlük daha Bu kalem daha güzel
eşitlik kadar Ben de İsmet kadar çalıştım.
En üstünlük en Seni en çok ben anladım
aşırılık Fazla Fazla sert davranmayın
aşırılık biraz Biraz bekleyin
aşırılık oldukça Oldukça neşeli bir kızdı.
Metindeki azlık çokluk zarfları ve dereceleri
*iyice——-aşırılık
*daha—-üstünlük
*biraz——aşırılık
*pancar gibi——eşitlik
**ÇME DEĞERLENDİRME
1. D-D-D-Y-Y
2. *azlık-çokluk zarflarıdır.
*aydınlatma,bir başkasına kendi görüşünü kabul ettirme amaçlarıyla düzenlenir.
3.*böyle—bazen———durum zarfı
*nasıl—–soru zarfı
*her gün—-zaman zarfı
*pek—-miktar zarfı
*dışarıya çıkar çıkmaz ——zaman zarfı
*gülünç——-durum zarfı
4.C
5.E
6.E
7.B
8.A
9.B
10.D
11.– İnandırma, aydınlatma, kendi görüşünü kabul ettirme amaç edinilir.
——–Okuyucu ve dinleyiciyi ikna etmek, düşündürmek ve üzerinde durulan konudan uzaklaşmamak için bazı kelime, kelime grupları ve cümleler tekrar edilir———– Kavramları tanımlama ve açıklama önemlidir
—— Konuşmacı ve yazar üzerinde durduğu konuyu aydınlatmak ve düşüncelerini kabul ettirmek için örneklere başvurur.
———– Kanıtlayıcı anlatımda hitap edilen toplumun kültür düzeyi ve beklentileri önemlidir.
12. Dil daha çok göndergesel işlevde kullanılır
13. Okuyucu ve dinleyiciyi ikna etmek, düşündürmek ve üzerinde durulan konudan uzaklaşmamak için bazı kelime, kelime grupları ve cümleler tekrar edilir.
Sayfa 175
3 Çocukların Hayal Dünyasını Zenginleştiyor .. Hayal Kurma Becerisini Artırıyor ..
4.TeknoLoji Hayalleri Geliştirmiştir .. ( İlk Buluşlar Hayalle Oluşmuştur Tabikide Ama Sonrası Teknolojiye Bağlı Kalmıştır
5. Yüzyıllar önceki hayaL Örn: Telefonda GörüntüLü Konuşmak Olabilir .. Şimdiki Hayalimiz İse Gökyüzünde Gezmek Arabalarla
6. Bilim Kurgu :Bilim kurgu (veya bilimkurgu), yakın ya da uzak gelecek ile ilgili hikayelerin bugün mümkün olmayan bilim ve teknoloji unsurlarını kullanarak oluşturulmasıdır. Bilim kurgu bazen geçmisi de kurgulayabilir.
Bilim kurgu bir sanat türü olarak çok daha önceleri var olduğu halde, adına kavuşması için 50′li yıllarda bu şekilde adlandırmasını beklemiştir
Sayfa 177
1. İnsana Özgü Eylemler Cansız varlıklara Verilmiştir. Örn :Savaşa Gitmek , EvLenme
2. Düşşel Anlatımın Belirli Bir Sınırı Yoktur
2.Etkinlik
Kişileştirilmiş Varlıklar sağlar
3.Etkinlik
| Bitmeyecek Öykü İçin 1.Metin |
KıvrımLarLa ( İle ), Bir Kemerle ( İle ), Çünkü
> Ağrı Dağı İçin 2.Metin<
OrdusuyLa ( ile )
|DünyaLar Savaşı 3.Metin |
Kadarıyla ( İle )
OnLar <İçin>
Süngerler
edebilmek
< Geçmiş Olsun 4.Metin>
AynıyLa ( İle )
Kabuslarıyla ( İle )
Ağaçları ( ile )
Bulutlarla ( ile )
Onlarla ( ile )
4. Etkinlik
Ağrı Dağı İçin ;
Olay : Genç Dağın Padişah Olması,Evlenmesi
Kişiler : Kaf Dağı ,Yeni Kaf Dağı
Mekan : Anadolu’nun Doğunun Doğusu
Zaman : Çok Zaman Önce
DünyaLar Savaşı İçin :
Olay : Marslıların Dünyaya Gelmesi
KişiLer : Marslılar,Karıncalar,İnsanlar
Mekan : Dünya
Zaman : MarsLıların Dünyaya Geldiği Zaman



Kullanıcı avatarı
selda-7878
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 8
Kayıt: 15 Nis 2009 [ 19:11 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen selda-7878 »

slm nbr nasilsnzz bana acil 148 den 153e aqdar dil an. qitabının cevaplarını bulabilirmisizz :oops:

Kullanıcı avatarı
selda-7878
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 8
Kayıt: 15 Nis 2009 [ 19:11 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen selda-7878 »

yha arqadaslar bn 10.snf dil an. qonu anladjam 147den 154e qadar (aciqlayıjı anlatım)anlatjam ölçme deqerlendrme sorularının cevabını ve etqınlıqler lazim yardımı olursanıss sewinirm :(

Kullanıcı avatarı
tarla__kusu93
Süper Yetkili
Süper Yetkili
Mesajlar: 2167
Kayıt: 30 May 2008 [ 21:22 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen tarla__kusu93 »

YUkarıda 130'dan 177'ye kadar var.

Kullanıcı avatarı
selda-7878
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 8
Kayıt: 15 Nis 2009 [ 19:11 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen selda-7878 »

ama 149dan 155e atlamıssınız tamda onemlı yerler :oops:

Kullanıcı avatarı
imaginative
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 2
Kayıt: 06 Nis 2009 [ 19:23 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen imaginative »

banada kanıtLayıcı anLatım Lazımm..şimdi arkadaşLar diycek kendin yapıver diye..buLamayınca mecburen.. :hmm:

Kullanıcı avatarı
tarla__kusu93
Süper Yetkili
Süper Yetkili
Mesajlar: 2167
Kayıt: 30 May 2008 [ 21:22 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen tarla__kusu93 »

Valla bunların içinde kanıtlayıcı anlatım vardı.Bidaha bak istersen.

Kullanıcı avatarı
muge
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 1
Kayıt: 25 May 2009 [ 19:44 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen muge »

arkadaşlar elinde 193-206 kadar etkinlikler olan varmı acil lazımda :lutfen

Kullanıcı avatarı
tired
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 1
Kayıt: 29 Eyl 2009 [ 20:20 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen tired »

çok sağol :hoba:

Kullanıcı avatarı
tarsuslu00
Acemi Üye
Acemi Üye
Mesajlar: 1
Kayıt: 06 Eki 2009 [ 21:39 ]

10.Sınıf Dil Anlatım Kitabı Cevapları

Mesaj gönderen tarsuslu00 »

süpersiniz ama daha önceki sayfalardaki önemli şeyler neden yok??? :((

Cevapla