Sport Anadol

Komik resimlerinizi burada paylaşabilirsiniz. Aykırı konu açmak YASAKTIR!!
Cevapla
Kullanıcı avatarı
sıfır
Ayrıcalıklı Üye
Ayrıcalıklı Üye
Mesajlar: 2292
Kayıt: 23 Kas 2005 [ 20:20 ]

Sport Anadol

Mesaj gönderen sıfır »

Bir efsane...İlk ve tek yerli spor tasarım onurunu elinde bulunduran otomobil. Unutulmasına izin vermemek için...

Resim

KİMLİK


TASARIM Eralp Noyan
ÜRETİCİ OTOSAN AŞ
ÜRETİM 1973 yılında 168, 1974 yılında 2 ve 1975 yılında 5 adet olmak üzere toplam 175 adet üretilmiştir
YAPI Çelik tam şasi üzerine Fiberglas monoblok kupe
HEDEF 2 Kişilik Spor Otomobil meraklıları
STC-16 AÇILIMI SPORT TURKISH CAR, SÜPER TÜRK CANAVARI veya SPORT TOURING COUPE - 1600
TAKMA İSİM Müslüman Corveti


TARİHÇE

İLK FİKİR:
Anadolun 1966 yılında ilk üretiminden sonra 1970'li yıllarda yerli bir spor otomobil üretme fikri, o yıllar Otosan'ın başında olan, rahmetli Erdoğan Gönül'ündür. Hedefi Otosan'ın spor bir otomobili tasarlayıp üretebileceğini kanıtlamaktı.

TASARIM SÜRECİ:
Belçika Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi mezunu Yüksek Resim Master dereceli olan Eralp NOYAN uzun süreler Fransa, İtalya ve İngiltere'de, otomobil dizaynı yapan butik firmalarda çalışmıştır. 1969 yılında Otosan'da göreve başladı ve Erdoğan Gönül'ün istemiyle STC 16'nın tasarımını üstlendi.
İlk çizgiler yönetimde revizyonlara uğradı ve bu süreç Eralp NOYAN'In projeyi bırakması ile sonuçlandı. Yerine İngiliz tasarımcı Carl Orsen getirildi.
Carl Orsen, Eralp NOYAN'ın çizimlerinden yola çıkıp, koca burunlu, Jaguar bozması denemelerin arkasından işi bıraktı.Daha sonra Hyundai'nin tasarımcısı Crosswhite göreve getirilir. Crosswhite ilk çizimleri görünce: "Bu adamı bulun, işi bitirsin" demiş.
Tekrar Otosan'a dönen Noyan, STC 16'nın ilk tasarımlarını 6 ayda elden geçirir ve maket üzerindeki düzeltmeler tamamlanınca gerçek modele ortaya çıkar.’

ZOR EKİP:
Mühendislik çalışmalarını Ekber Onuk, Günay Atuk, Kadri Nişel, Necdet Oral ve Zeki Diker yürütmüştür. STC-16 nın yaratıldığı o günleri STC 16'nın şasi tasarımı ve mekaniği aksamı üzerine çalışan Ekber Onuk anlatıyor: ‘‘Yüksek sayıda yapılması gerekmeyen bir otomobildi. Daha hafif yatırımlar gerekiyordu. Bu ekibin bir şey yaratabileceğini göstermek için akıllıca bir karardı. Otosan'ın başında otomobili çok seven, bu işe gönül koymuş, Erdoğan Gönül vardı. Erdoğan Bey'in misyonunu takdir etmek gerekir. Projede çalışanlar zor insanlardı. Hepsi de heyecanlıydı. Görev almak yerine herkes kendine görev yaratıyordu. Cumartesi pazar çalışıyorduk. Bu ekip Otasan'a denk düşmüştü. Bu zor adamları Erdoğan Gönül birarada çalıştırdı.’’

ÜRETİM:
1973 yılında piyasaya çıkan STC 16'nın ilk üretim hızı haftada bir otomobildi. Daha Sonra günde 1 otomobil hızına ulaşıldı. Üç yılda 175 adet STC 16 üretildikten sonra, üretimi durdu.

ÜRETİMİ NEDEN DURDU?
İki kişilik üretilen STC 16, bir pazarlama kitabına konu olmuştu. Kitapta, kalabalık aile yapısına sahip Türklerin 2 kişilik otomobili tutmadığı, Otosan'ın bu yüzden projeyi zararla kapattığı yazılmıştı. Otomobilin yaratıcısı Eralp Noyan'a göre ortada hata yok. Çünkü zamanın spor otomobil konsepti 2 kişilikti.

NEDEN 2 KİŞİLİK?
‘‘Spor otomobil belli bir kültür meselesi. Spor otomobil talebi, otomobille belli bir yakınlaşmanın sonucu ortaya çıkar. O zaman 2 kapılı otomobilin sayısı sınırlıydı. Spor otomobile böyle bir yakınlığı yoktu insanların. Spor otomobil biraz fedakarlık ister. Spor otomobilin raconu vardır. Yanına kızını attığın zaman, 3'üncü adam istemezsin otomobilde.’’


TEKNİK



Genel Bilgiler







Şasi





Tam, Çelik
Kupa Monoblok Fiberglas
Renk Ford Signal Yellow (Akzo Skala: FEU1022-KL)
Kapı Sayısı 3
Güç Aktarımı Arkadan İtişli
Karoser
Boyutlar Uzunluk: 3980 mm Genişlik: 1640 mm Yükseklik: 1280 mm
Dingil Aralığı 228 cm
İz Açıklığı Ön: 1320 mm Arka: 1280 mm
Yerden Yükseklik 162 mm
Ağırlık (boş) 920 Kg
Ağırlık Dağılımı Ön: %55 Arka: %45
Benzin Deposu 39 Litre
Direksiyon Rack&Pinion, Tur Sayısı 3.34
Dönüş Çapı 9 mt.
Motor Bilgileri
Motor Yeri Ön Aks Ortasında
Motor Yerleşimi Longitudinal
Motor Yapısı Döküm Demir, Ford Kent
Silindir Sayısı Sıralı 4
Silindir Hacmi/per 399,75 cc
Sibop Sayısı 8
Soğutma Su
Hacim 1599 cc
Sıkıştırma Oranı 9:1
Yakıt Sistemi GPD Karbüratör
Motor Gücü 68 PS/DIN 5200 RPM de (50 Kw)

Maksimum Tork
2600 devirde 116.0 Nm (11.8 kgm)

Maksimum Devir
5700 dakikada

Spesifik Tork
72.55 Nm/litre
Şanzuman
Vites Sayısı 4 ileri 1 geri Senkromeçli
Vites Oranları 1. Vites 3.543:1
2. Vites 2.396:1
3. Vites 1,412:1
4. Vites 1,000:1
Geri Vites 3,324:1
Genel Performans
Azami Hız 174 km/saat (165/80-13 3.77:1 aks oranı ve 6000 devir/dakika ile)
0-100 km/saat hızlanma 15-17 saniye

Güç ağırlık oranı
72.83 bhp/ton
Top Gear Ratio 1.00
Final Drive Ration 4.13
Yürüyen Aksam
Ön Bağımsız Çift Salıncaklı, Teleskopik Amortisör, Helezon Yay, 232 mm çaplı Dolu Disk Frenler
Arka Düz Akisli, Teleskopik Amortisör, Yaprak Yay, Kampana Frenler
Lastikler 165/80-13

KAYGILAR

Bilindiği üzere ÖTV yüzünden birçok Anadol kıyıma uğradı. Ancak zaten özellikle STC-16 daha önce de birçok kez deformasyona ve tahribata uğramış durumdaydı.

Gerek gelişen teknolojinin otomobil üretiminde yarattığı üstün performans düzeyleri gerekse de beklentilerin gittikçe yükselmesi bu kaçınılmaz sonu sağladı.

Zamanın, nemin, ısı farklarının ve diğer koşullarına yaptığı tahribat da buna eklenince oluşan tablo işte gözlerinizin önünde.

Bir zamanlar büyük bir heyecanla oluşturulmuş bir proje, büyük emekle ortaya çıkmış bir ürün. Bize ait bir değer. Üreticisinin bugünlerde hiç bir heyecan duymadığı, dönüp göz ucuyla bile bakmadığı bir efsane.

Hiç olmazsa geriye kalanları koruyalım. Bu konuyu ticari bir meta haline getirmek arzusu içinde olanlar var. Bunu kınayalım ve içimizde barındırmayalım.



Kullanıcı avatarı
sıfır
Ayrıcalıklı Üye
Ayrıcalıklı Üye
Mesajlar: 2292
Kayıt: 23 Kas 2005 [ 20:20 ]

Mesaj gönderen sıfır »

Resim

Cevapla