İlahi ve beşeri AŞK
İlahi ve beşeri AŞK
Aşk, ilâhi ve beşeri olmak üzere iki kısma ayrılır. İlâhi aşka hakiki aşk, beşeri aşka da mecazi aşk denir. “Ben gizli bir hazineydim, bilinmeyi istedim ve bu yüzden âlemi yarattım.” hadis-i kudsisinde bilinmekten gaye marifet, istenmekten gaye de muhabbet, aşk oldu-ğu belirtilir. Kainatın varolma sebebi, Peygamberimiz (s.a.v)’e Cenab-ı Hakk’ın aşkı ve tecellisidir. Bu sebeple Habibullah denmiştir. Kainatın yaratılış sebebi aşktır desek hata etmeyiz herhalde. Hz. Hüseyin yoluyla İbn-i Merzuk, Peygamberimiz (s.a.v)’in: “Adem (a.s)’in yaratılışından ondört bin yıl evvel Rabbımın karşısında bir nurdum ben.” hadisini aktarırlar.
Rüzbihan-ı Bakli (v. 606) Aşkı Beş Kısma Ayırır:
1- Behîmi: Süfli, (engin, aşağı, adi, hayvani).
2- Tabiî: Maddi değerlere duyulan sevgi. Şer-i şerifin ölçüsünü aşar, ilâhi emirlerin dışına çıkarsa mezmumdur (kötüdür).
3- Ruhânî: Süfli arzulara tabi olmadıkça, kirletilmeyen bu aşk, İlâhi aşka geçmeye vesile olduğu için makbuldür.
4- Aklî: Mevlâ’yı Zü’l- Celal’in tecellileriyle her zerrede O’nun nurunu müşahade ile hasıl olan aşktır.
5- İlâhi aşk: Rabbımıza vuslat, kendi iradesini O’nun iradesine teslim edenlerin aşkı...
Ali Ramazan Dinç Hocaefendi
Rüzbihan-ı Bakli (v. 606) Aşkı Beş Kısma Ayırır:
1- Behîmi: Süfli, (engin, aşağı, adi, hayvani).
2- Tabiî: Maddi değerlere duyulan sevgi. Şer-i şerifin ölçüsünü aşar, ilâhi emirlerin dışına çıkarsa mezmumdur (kötüdür).
3- Ruhânî: Süfli arzulara tabi olmadıkça, kirletilmeyen bu aşk, İlâhi aşka geçmeye vesile olduğu için makbuldür.
4- Aklî: Mevlâ’yı Zü’l- Celal’in tecellileriyle her zerrede O’nun nurunu müşahade ile hasıl olan aşktır.
5- İlâhi aşk: Rabbımıza vuslat, kendi iradesini O’nun iradesine teslim edenlerin aşkı...
Ali Ramazan Dinç Hocaefendi