İlahi ve beşeri AŞK
Gönderilme zamanı: 05 Oca 2009 [ 23:26 ]
Aşk, ilâhi ve beşeri olmak üzere iki kısma ayrılır. İlâhi aşka hakiki aşk, beşeri aşka da mecazi aşk denir. “Ben gizli bir hazineydim, bilinmeyi istedim ve bu yüzden âlemi yarattım.” hadis-i kudsisinde bilinmekten gaye marifet, istenmekten gaye de muhabbet, aşk oldu-ğu belirtilir. Kainatın varolma sebebi, Peygamberimiz (s.a.v)’e Cenab-ı Hakk’ın aşkı ve tecellisidir. Bu sebeple Habibullah denmiştir. Kainatın yaratılış sebebi aşktır desek hata etmeyiz herhalde. Hz. Hüseyin yoluyla İbn-i Merzuk, Peygamberimiz (s.a.v)’in: “Adem (a.s)’in yaratılışından ondört bin yıl evvel Rabbımın karşısında bir nurdum ben.” hadisini aktarırlar.
Rüzbihan-ı Bakli (v. 606) Aşkı Beş Kısma Ayırır:
1- Behîmi: Süfli, (engin, aşağı, adi, hayvani).
2- Tabiî: Maddi değerlere duyulan sevgi. Şer-i şerifin ölçüsünü aşar, ilâhi emirlerin dışına çıkarsa mezmumdur (kötüdür).
3- Ruhânî: Süfli arzulara tabi olmadıkça, kirletilmeyen bu aşk, İlâhi aşka geçmeye vesile olduğu için makbuldür.
4- Aklî: Mevlâ’yı Zü’l- Celal’in tecellileriyle her zerrede O’nun nurunu müşahade ile hasıl olan aşktır.
5- İlâhi aşk: Rabbımıza vuslat, kendi iradesini O’nun iradesine teslim edenlerin aşkı...
Ali Ramazan Dinç Hocaefendi
Rüzbihan-ı Bakli (v. 606) Aşkı Beş Kısma Ayırır:
1- Behîmi: Süfli, (engin, aşağı, adi, hayvani).
2- Tabiî: Maddi değerlere duyulan sevgi. Şer-i şerifin ölçüsünü aşar, ilâhi emirlerin dışına çıkarsa mezmumdur (kötüdür).
3- Ruhânî: Süfli arzulara tabi olmadıkça, kirletilmeyen bu aşk, İlâhi aşka geçmeye vesile olduğu için makbuldür.
4- Aklî: Mevlâ’yı Zü’l- Celal’in tecellileriyle her zerrede O’nun nurunu müşahade ile hasıl olan aşktır.
5- İlâhi aşk: Rabbımıza vuslat, kendi iradesini O’nun iradesine teslim edenlerin aşkı...
Ali Ramazan Dinç Hocaefendi